Layakkah Aku Menjadi Tamu Mu?


Hanya beberapa hari sahaja lagi saya akan berangkat ke tanah suci Mekah untuk mengerjakan umrah.Perasaan ini tiba-tiba sahaja berdebar-debar.Mungkin kerana ini kali pertama saya akan berkunjung ke sana.Mungkin juga perasaan ini timbul kerana mendengar cerita yang 'macam-macam' dari pada internet dan rakan taulan.Malu dan gentar apabila memikirkan betapa banyaknya dosa dan cacat cela diri ini.Moga jika ada ujian dan dugaan yang mendatang nanti,saya diberi kekuatan untuk menghadapinya dengan sabar,tenang dan ikhlas.Mohon para sahabat iringi pemergian saya dengan doa kalian.




Dalam kesempatan yang terhad ini,saya ingin menyusun sebanyak-banyak ampun dan maaf pada semua teman dan sahabat handai atas sebarang kesalahan, terkasar bahasa etc samada secara sedar mahupun tidak. Saya juga ingin meminta pelepasan atas sebarang bentuk hutang juga sebarang amanah yang tertangguh yang tidak dapat dilaksanakan dalam masa terdekat ini. Saya juga memaafkan serta menghalalkan sebarang harta yg terhutang (sekiranya ada) kepada semua.

Masih belum terlewat untuk anda claim hutang dari saya (sebelum 27hb Jun;jika ada),tetapi sebaik-baiknya halalkanlah ia sahaja :P .

Dari Abu Hurairah r.a.,Nabi SAW pernah bersabda:

"Barangsiapa melepaskan seorang mukmin daripada kesusahan hidup di dunia,nescaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat,barangsiapa memudahkan urusan mukmin yang sulit,nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat....Allah akan menolong hambanya selagimana hamba itu senantiasa menolong saudaranya..." (HR Muslim)

Berkenaan dengan doa untuk disampaikan di raudhah dan baitullah,saya telah hampir siap mengumpulkan kesemua doa tersebut dalam satu koleksi. melalui email,text messaging etc.Sudah terbongkar akhirnya rahsia dan isi hati teman-temanku ini (hihi).Namun jangan risau,saya akan pegang amanah tersebut sebaiknya.Saya dahului dengan ucapan jazakumullahu khairan katheera atas kepercayaan yang diberikan.

Doakan agar ibadat saya diterima Allah SWT,dan dimudahkan segala urusan termasuklah perjalanan pergi dan kembali dari Tanah Suci Mekah.Moga-moga Intan Nadia binti Taib mendapat ketenangan yang dicarinya semasa permusafirannya di sana dan pulang menjadi individu muslim yang lebih baik dan bermanfaat kepada agama dan masyarakat.

Ameen.

Semoga berjumpa lagi.Assalamualaikum wbt..


Ada Apa Dengan Degree?

Asif kerana membiarkan blog ini bersawang lagi.Bukan sibuk penyebabnya,tetapi saya cuba memupuk diri agar tidak menjadikan internet sebagai menu utama setiap hari lebih-lebih lagi apabila sudah tidak terikat dengan pembelajaran.Masa yang terluang cuba digunakan sebaiknya dengan menziarah teman-teman,membantu adik-adik junior yang berpindah keluar dan lain-lain.Syukur,setiap ketika yang terisi membuatkan diri ini terasa berguna buat agama dan masyarakat. Semoga detik-detik yang berlalu itu mempunyai nilai dan mendapat barakahNya,ameen..

Keputusan Degree

Alhamdulillah,saya sudah menerima keputusan keseluruhan bagi BA in Management Studies.Keputusan yang biasa-biasa sahaja namun lafaz syukur tidak harus ditinggalkan.Sejujurnya,semasa dalam perjalanan ke kampus untuk melihat keputusan sijil ijazah di papan kenyataan,saya langsung tidak merasa cuak atau takut.Dalam bahasa yang lebih mudah, ‘tak ada perasaan’.Berlainan sekali dengan rakan saya yang mengomel di sepanjang perjalanan kami-mahu terjun bangunan,mahu terjun ke dalam kolam jubilee campus dan lain-lain.Semuanya gara-gara keputusan sebuah degree.Bisa membuat manusia mahu 'bunuh diri'..tsk!



Ada Apa Dengan Sebuah Degree?

“What’s the point of studying hard?As long as you pass or get decent marks,you will till be employed by your sponsor.” beritahu seorang teman,yang dulu sangat terkenal dengan dedikasinya terhadap pembelajaran di kelas.

Jangan terkejut.

Ini adalah antara kata-kata yang diluahkan oleh pelajar-pelajar bijak pandai di overseas.Saya tahu ramai di kalangan rakyat Malaysia khasnya adik-adik di sekolah menyanjung pelajar luar negara dan menjadikan kami sebagai idola,kami juga manusia biasa,ada kelebihan tersendiri dan kelemahan yang cuba dilindungi daripada pandangan umum.Jujur saya katakan bahawa ada sahaja dikalangan pelajar yang menuntut di luar negara ini tidak menggunakan potensi dan peluang yang dimiliki sebaik-baiknya (mungkin termasuk saya). Lebih malang lagi,jika ada dikalangan pelajar luar Negara yang kembali ke Malaysia bukan sebagai pembela tanahair sebaliknya meruncingkan lagi kegawatan moral di sana.Namun,untuk bersikap lebih adil,jangan dipandang serong kepada semua pelajar lepasan luar negara,sekalipun result mereka hanya cukup makan.They might become a respectful person (or richer,hihi) than we do once they have realised their capabilities; and work in the best system or working environment that fit them the most.

Ada teman-teman saya yang lain pula berpendapat,sijil degree hanyalah sekeping kertas.Tidak perlu dibangga-banggakan kerana yang penting ialah kebolehan melakukan sesuatu pekerjaan bila di alam pekerjaan kelak.Ramai graduan yang bijak pandai berjaya dilahirkan,namun bukan pekerja atau petugas yang berkebolehan.Jika graduan ini diminta untuk menjadi ketua atau diberi sebarang tugasan,ramai yang gagal untuk melakukannya dengan baik kerana kekurangan soft skills yang diperlukan.Kesimpulannya,tak perlulah kami belajar rajin-rajin sepertimana ketika membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan SPM atau A-Levels satu ketika dahulu.

I partly agree,memang ada yang graduan sebegini,bukan semua.Bahkan,isu ini ada dimana-mana;bukan sahaja di luar negara. Namun,apa yang paling saya tidak setuju ialah apabila alasan-alasan sebegini seolah-olah sengaja dicipta bagi menyedapkan hati masing-masing setelah mendapat keputusan peperiksaan yang kurang memberansangkan.Lalu usaha dan fokus yang diberikan tidak mencapai level yang sewajarnya.Mungkin alasan tersebut membantu anda merasa lebih tenang,namun untuk jangka masa panjang,saya tak fikir hidup dengan 'alasan' akan membawa anda maju ke hadapan dan cemerlang sebagai individu muslim.

Bukankah kita sebagai umat Islam dituntut untuk berusaha bersungguh-sungguh dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan?Namun mengapa kita memilih untuk mengalah sebelum masuk ke medan tempur dan berusaha sehabis baik?Kenapa kita tidak kejar kesemuanya sekaligus-cemerlang akademik,ko-kurikulum,serta sahsiah dan akhlak terpuji?Sangat merugikan jika kebolehan ‘cream of the cream’ yang menjadi harapan rakyat tidak diasah sebaiknya semasa di peringkat universiti.

Kenapa Perlu Cemerlang?

Kita perlu cemerlang kerana kecemerlangan dalam sesuatu bidang mampu menyuntik semangat dan keyakinan diri dalam melakukan sesuatu perkara.Dengan mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan/degree juga,inshaAllah,anda juga telah memberi inspirasi kepada rakan sekeliling secara tidak langsung serta menggalakkan pertandingan yang sihat dalam arena akademik.Apatah lagi jika anda turut tidak ketinggalan untuk aktif dalam lapangan lain seperti bidang kepimpinan,sukan,seni lakonan etc.Pasti ada yang terfikir dan mahu berusaha untuk menjadi sehebat anda.Qudwah hasanah yang ditonjolkan mungkin bakal menjadi titik tolak kepada permulaan hidayah kepada sahabat kita yang lain.Buat pelajar muslim khususnya,keputusan peperiksaan kita might be associated with our religion,Islam.Kita akan senantiasa menjadi duta kepada Islam walau dimana sahaja kita berada.Janganlah kerana dek kelemahan kita,nama baik agama turut tercalar sama.

Dengan memperolahi result yang baik juga,anda bukan sahaja menggembirakan hati diri sendiri,malah anda juga menggembirakan kedua ibu bapa,keluarga dan guru-guru yang mendoakan kejayaan akademik anda tanpa henti.Sponsor pun happy,hehe...(don't start dreaming for extra allowance :P).Again,sijil degree itu bukanlah sekeping kertas keras cantik semata-mata.Sijil tersebut bakal melakar riak wajah mereka yang dekat dengan kita.Making people smile and happy is a charity indeed.

adik Nik Nur Madihah,pelajar terbaik SPM 2008.

No doubt,keputusan peperiksaan yang baik memberi markah tambahan kepada anda dalam memohon pekerjaan yang diidamkan.Malah,berbekalkan ijazah yang sedia ada,anda telah memiliki sedikit sebanyak kuasa untuk mempengaruhi masyarakat sekeliling,lebih-lebih lagi bagi pelajar lepasan luar negara.Saya percaya bahawa kelebihan ini adalah amanah Allah,maka gunakanlah ia sebaik-baiknya.Dunia akhir zaman ini amat memerlukan individu-individu yang berkualiti dan berhemah tinggi untuk memimpin masyarakat kepada perubahan yang lebih baik.

Namun sebelum melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan cemerlang dalam bidang yang diceburi,ada baiknya jika kita merenung kembali niat asal menuntut ilmu selama ini.Make sure we are always on the right track:

Niat Belajar (antara reminder daripada Ustaz Kadir Al-Joofre)

Berapa ramai dikalangan kita yang belajar bersungguh-sungguh supaya mudah mendapat pekerjaan dan senang mengumpulkan harta dunia dengan sekeping pengiktirafan ijazah?

Berapa ramai pula yang belajar untuk menunjukkan dia lebih hebat,lebih pandai atau lebih alim daripada orang lain?

Berapa ramai yang belajar kerana mahukan dirinya dipuji dan dihormati?

Berapa ramai pula yang menuntut ilmu tanpa diniatkan langsung untuk balik ke tempat masing-masing bagi berjuang menegakkan agama Islam?

Apa-apapun,usahalah dengan bersungguh-sungguh dalam setiap pekerjaan yang anda lakukan,sama ada anda suka ataupun tidak.Dalam konteks sebagai seorang pelajar,our core business is study.Soal hasilnya biarlah Allah SWT sahaja yang tentukan.Dengan ini barulah dapat kita tahu tahap kemampuan sebenar yang dimiliki dan inshaAllah merasa lebih puas dengan hidup yang singkat ini.At least,we know we have tried our best.

Kalau kalian mendapat keputusan peperiksaan yang memuaskan,lafazkanlah zikir memuji nama-namaNya…Sesungguhnya,setiap rezeki itu datangnya dari Allah.Ia tidak mungkin berlaku jika bukan kerana rahmat dan belas kasihanNya.Namun,jika keputusan yang diterima itu kurang memberansangkan mengikut pandangan umum,ketahuilah iaNya adalah kehendak Allah dan semoga kehendak Allah ini merupakan takdir yang terbaik dikurniakanNya kepadamu..

Kesimpulan

Pada hemat saya,proses untuk mendapatkan degree merupakan fasa penting dalam kehidupan.Benar,life is not only about studying,tetapi janganlah memandang sijil degree hanya dengan sebelah mata sahaja.Menganggap ia sebagai suatu yang remeh lalu tidak berusaha bersungguh-sungguh sebagaimana yang dituntut agama.Lihatlah ia dengan mata hati dan akal yang kurniaan Allah SWT.Dengan itu,anda tahu apakah kalian belajar kerana mahu mendapatkan kejayaan di dunia sahaja atau berusaha mendapatkan degree bagi mendapatkan keredhaanNya.Moga-moga anda sedar bahawa setiap detik yang berlalu itu ada nilai dan harganya;termasuklah masa yang diperuntukkan untuk mendapatkan pengiktirafan ijazah di universiti.Tarbiah dari Allah tidak pernah berhenti.

Besides,what you see determines what you get.

Allah knows best.


WOW kembali menggegar

WOW bukanlah Bow Wow,seorang artis Hollywood.WOW bukanlah juga sejenis permainan tradisional,atau kuih muih alaf baru.Sebaliknya program WOW atau singkatan kepada Wonderful Overseas Weekend ini merupakan program pre-departure briefing anjuran iluvislam untuk mana-mana pelajar yang akan melanjutkan pengajian ke luar negara khususnya UK dan Ireand.

Pada tahun lepas,saya telah menghadiri program ini sebagai fasilitator terjun.Ia sangat menyeronokkan meskipun terasa lelah dan penat dalam berkejar ke sana dan ke mari dan hidup sebagai si nomad.Boleh rujuk entri Perkongsian WOW yang terdahulu untuk membaca respon saya dan adik-adik lain yang turut sama menghadiri program tersebut.




Summer ini bakal menyaksikan WOW kembali lagi berentap bersama INTELEK dan iluvislam di Nur Sungai Merab,Putrajaya bermula 31 Julai sehingga 2 Ogos 2009.Kali ini,saya cuma mampu memberi sokongan dan berdoa dari kejauhan agar perjalanan program dipermudahkan.Saya tidak dapat hadir ke sana kerana tiket flight pulang ke Malaysia sudah di issuekan oleh Petronas semalam.InshaAllah,jika semua berjalan seperti yang dirancang,saya akan pulang kembali ke Malaysia pada 9 Ogos ini.

Jadi buat adik-adik yang bakal menjadi perantauan menggantikan saya,jangan lepaskan peluang ini untuk menimba ilmu dan berkongsi pengalaman daripada krew WOW 2009.You will be surprised to find how charming and friendly they are.Haha!

Last but certainly not the least,I present you a few videos to give you some ideas on what WOW is all about.



WOW's Closing Video from Wan Yusof N.E Wan Jeffery on Vimeo.


Selamat ber'WOW' semua...





Oreo Cheesecake-The Simplest Recipe


Niat dihati mahu berjimat seboleh mungkin sebelum pulang ke Malaysia.Namun apakan daya,determinationku untuk berjimat cermat diuji sekali lagi.

Sejak akhir-akhir ini entah mengapa Cik Intan banyak meragam.Kepingin mahu menjamah dan menelan pelbagai jenis makanan mengalahkan orang mengandung yang mengidam.Dan semalam Cik Intan 'mengamuk' sekali lagi,tetapi kali ini dia mahukan oreo cheesecake pula.Alhamdulillah,cubaan membuat oreo cheesecake berhasil dan mendapat pujian rakan meskipun resepinya sangat simple,dan main tibai sahaja.Terima kasih kepada tukang-tukang makan yang kebanyakannya terdiri daripada penduduk Broadgate Park Jaya.Disini saya sertakan resepi jika ada yang mahu mencuba:


Gambar Hiasan

Base:

Satu paket biskut oreo yang dibuang cream tengahnya.Hancurkan dengan lesung (maafkan keganasanku,lol)
4/5 sudu besar butter yang dicairkan.

*Gaulkan butter dan biskut oreo yang hancur tadi rata-rata di dalam mangkuk.Kemudian,tekankan ia ke dalam springform pan 8 atau 9 inci.
*Sejukkan dalam freezer,selama 30min.

Filling:

3 packet full soft fat cheese (200g each)
Whipping cream 300ml
Gula secawan
Satu paket biskut oreo.Kali ini dipatah-patahkan.

*Pukul whipping cream dengan electric mixer sehingga sudah 'berbuih dengan gembira'(tak reti nak explain).
*Masukkan cream cheese dan gula.Pukul ia dengan kelajuan sederhana sehingga betul-betul sebati.
*Masukkan biskut oreo yang telah dipatah-patahkan tadi.Kaup balikkan hingga rata.
*Akhir sekali,tuangkan filling ini ke atas base yang sudah keras.Sejukkan ia sekurang-kurangnya 4 jam (saya bekukan ia semalaman)
*Jangan lupa doa dan selawat banyak-banyak.Moga kek menjadi dan yang yang memakannya dilembutkan hati untuk lebih dekat kepada Allah SWT.


Senang je kan?I have never thought that cooking and baking is easy.Alhamdulillah,Intan Nadia truly enjoying it now.Besides,dia dah berjanji pada diri untuk mempertingkatkan kemahiran memasaknya sebelum pulang ke Malaysia for good.I need to keep my word.

Selamat mencuba anyway :)


You Inspire Me..

Asif kerana membiarkan blog ini bersawang lagi.Surfing internet has been my biggest distraction factor,fyi.That’s why I suggest myself to minimalize the usage of internet during the exam period as much as possible.But since I have finished all of my exams since yesterday,I might as well write something today.Perhaps,share something about myself;explaining how teachers played significant roles in shaping my attitude,interest and personality up till now.They truly inspire me.

Pada tanggal 16 Mei lepas,saya sebenarnya berhasrat untuk menulis sebuah entri untuk didedikasikan khas buat para pendidik yang banyak menabur jasa di luar sana,terutamanya guru-guru sekolah rendah saya(read:SK Zainab 1,Kota Bharu).Sudah sekian lamanya saya cuba menjejaki mereka kembali,alhamdulillah dipertemukan kembali dengan Cikgu Salahuddin @ CD di facebook.Malangnya,selang beberapa waktu kemudian,saya mendapat tahu bahawa seorang lagi guru SKZS,yakni Sir Mahisham telah pun meninggalkan kami menyahut seruan Ilahi terlebih dahulu.


Dua dari kanan:Arwah Sir Mahisham dalam kenangan. Foto diambil daripada CD's fb.

Allahyarham Sir Mahisham mengajar saya subjek matematik di sekolah rendah.Beliau bukan sahaja hebat dalam mengajarkan ilmu akademik kepada kami,malahan beliau terlibat dalam kebanyakan aktiviti dan sukan di SKZS termasuklah sukan hoki,chess,gimrama,gimnastik,genderang,bola jaring,bola tampar dan lain-lain..Selain itu,beliau juga turut cuba memotivasikan kami untuk belajar bersungguh-sungguh dengan membawa kami ke KFC sekiranya kami berjaya mencapai full As dalam setiap subjek (lol).Oh well,umpan makanan free seemed to work on me as always... Apa yang membuatkan saya kagum dengan beliau adalah dedikasi dan semangatnya sebagai seorang pendidik dalam membimbing kami menjadi insan yang produktif dan serba boleh dalam pelbagai bidang.He sacrificed most of his time to be with his students.He spent years teaching at girl's school but died a bachelor...

Recently I found out from this blog that Sir Mahisham had been helping the rural students in their English. He even dedicated part of his salary for that purpose!Malah,Sir Mahisham juga diberi pengiktirafan untuk menerima Hadiah Buku Universiti pada majlis Konvokesyen Ketiga Universiti Terbuka Malaysia (OUM) apabila berjaya menamatkan pengajiannya dengan cemerlang meskipun menghadapi masalah kesihatan.

May Allah rewards you with jannah Sir..Saya minta maaf kerana tidak bersungguh-sungguh untuk menjejaki Sir sebelum ini,and drop by to say Hello/Assalamualaikum to you before your leaving =(


[mahisham.jpg]
Meskipun terlewat,tahniah Sir..we are very proud of you.

[MingguanMsia-Mahisham2.JPG]
he's a great guy,isn't he?the ladies of SKZS will surely miss you

[HMetro-Mahisham3.JPG]


Selain Sir Mahisham,Cikgu Hasmaruddin yang mengajar subjek Sains tidak kurang mempengaruhi saya.Sehingga kini,saya masih meminati subjek Sains meskipun 'end up' dengan Art Stream.Dan melalui subjek Sains,saya belajar menghargai alam sekitar dan setiap ciptaan tuhan yang serba unik.Saya banyak berfikir tentang ketuhanan meskipun dalam usia yang mentah.

Tidak lupa juga Cikgu Yeo Li Li,guru muzik yang membawa kami menjuarai pertandingan genderang peringkat negeri setiap tahun dan mendorong saya untuk meminati muzik sehingga kini.Pernah beliau mencadangkan saya untuk menghadiri kelas muzik private sepertimana rakan-rakan yang lain melihatkan minat saya terhadap muzik dan kesenian yang begitu mendalam,namun cadangan tersebut terpaksa ditolak kerana yuran kelas yang mahal.Efeknya,sehingga kini saya masih menyimpan hasrat untuk belajar sekurang-kurangnya satu alat muzik sama ada piano,gitar,violin atau seruling.Dan alhamdulillah,baru-baru ini saya berjaya mendapatkan sebuah keyboard Casio yang masih baik keadaannya dengan harga GBP 8 di carboot.I can play a lil bit of Sadness and Sorrow song using both right and left hand now.Minat pada muzik dan sokongan Cikgu Yeo Li Li mengajar saya untuk keep on dreaming jika saya mahu melakukan sesuatu.Ternyata,kesabaran dan determination merupakan elemen-elemen penting untuk mencapai apa yang saya mahukan dalam hidup ini.


my super duper juniors,wahh...


congrats from your senior

I would also like to say my heartiest gratitude to Ustazah Aini,guru pendidikan agama Islam saya semasa darjah 2.She is one of the earliest person who encourage me to wear tudung at school.Perhaps, she doesn’t remember me anymore,but I will remember her for the rest of my life.Semoga Allah melimpahkan rahmatNya kepada ustazah dan keluarga walau dimana sahaja ustazah berada sekarang.

Kami disekolah rendah diajar untuk berdisiplin dan sangat menghormati guru.Jauh sekali rasanya untuk kami menyentuh meja dan kerusi cikgu tanpa keperluan,apetah lagi mahu melawan kata-kata dan arahan mereka.Malah,saya masih ingat bagaimana kami di sekolah dipupuk untuk hanya menggunakan kata ganti diri “saya” dan “awak”.Kata ganti diri “aku” dan “engkau” dianggap sebagai rude di sekolah.Manners and respects are two things that have been embedded in my life.Jadi jika anda melihat ke’skema’an saya dalam kehidupan seharian terutamanya dalam mematuhi undang-undang,you know part of the reason now.Haha!


CD

Melihatkan raut wajah CD yang menunjukkan kesan peningkatan umur,membuatkan memori-memori lalu menggamit kembali.Pahit dan manis,semuanya bercampur baur. So,you can see how teachers influence people species saya.Some people argue,bahawa zaman kanak-kanak takdelah crucial mana..zaman remaja yang perlu lebih dtekankan,lebih-lebih lagi melihatkan kebejatan moral di Malaysia umumnya bermula seawal remaja,tatkala mereka cuba untuk define identity dan cara hidup yang mereka mahukan.Saya tidaklah menyangkal sepenuhnya arguments tersebut,namun sehingga kini saya tetap percaya akan konsep “melentur buluh,biarlah dari rebungnya”.Every stages of life is like a development process or journey to the end.I perceive that we should not differentiate which stages are much important than others,tetapi sebaliknya kita perlu menganggap bahawa setiap stage ini sama penting kerana ia berkesinambungan antara satu sama lain.Past,Present and Future..semua nya tidak harus dipandang remeh.


I doubt masih ada lagi cikgu yang mengajar di SKZS pada zaman saya.But I still want to visit the school bila dah balik nanti.

To my dearest friends who are becoming a teacher or lecturer in future,do become a good teacher,and an inspirational one.Kepimpinan anda memainkan peranan yang cukup besar dalam membentuk iklim di bilik darjah dan membentuk sumber manusia yang cemerlang. Sesungguhnya,bukan semua orang mampu menggalas tanggungjawab ini dan menjadi role model yang baik kepada anak murid mereka.Anda merupakan insan yang dipilih oleh Allah SWT untuk memikul tugasan suci ini,maka ucapkanlah syukur dan terima kasih atas peluang dan ganjaran pahala besar yang menanti.


Full text of Mingguan Malaysia taken from a blog:

Penyakit saraf tak halang Mahisham jadi graduan terbaik OUM

KUALA LUMPUR 16 Dis. – Walaupun menghidap penyakit saraf yang menyebabkan sebahagian anggota badannya lumpuh, Mahisham Mahmood hari ini membuktikan ia bukan penghalang untuk beliau muncul antara graduan terbaik Universiti Terbuka Malaysia (OUM).

Lebih membanggakan Mahisham, 44, lulusan Sarjana Muda Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua, mencapai kejayaan berganda apabila dinobatkan sebagai penerima anugerah Hadiah Buku Universiti.

‘‘Walaupun lebih kurang setahun saya tak dapat menghadirkan diri (ke kelas) sebab kecederaan tulang belakang dan penyakit saraf, tetapi dengan menggunakan cara pembelajaran terkini secara dalam talian, Alhamdulillah, saya berjaya ke tahap ini,’’ katanya ketika ditemui Bernama pada majlis Konvokesyen OUM, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Mahisham lulus dengan cemerlang walaupun terpaksa berulang-alik dari hospital dan melaksanakan tugasan beliau sepenuhnya di atas katil kerana penyakitnya.

Mahisham yang kini mengajar di Sekolah Kebangsaan Warkah Baru, Kelantan, berkata ibunya juga antara faktor pendorong kejayaannya.

‘‘Selain daripada sambung belajar, saya juga memenuhi hasrat ibu yang mahu melihat anaknya mengambil ijazah kerana sebelum ini ibu saya tidak dapat menghadirkan diri pada konvokesyen adik saya di Amerika Syarikat,’’ katanya.

Ibu Mahisham, Maimun Abdullah, 72, yang hadir pada majlis itu berkata, beliau bersyukur terhadap kejayaan anaknya.

Pada majlis yang sama, tiga tokoh dianugerahkan Ijazah Kehormat.

Ijazah Kehormat Doktor Pengurusan dianugerahkan kepada bekas naib canselor Universiti Malaysia Sabah, Tan Sri Dr. Abu Hassan Othman manakala Ijazah Kehormat Doktor Sains masing-masing diberikan kepada Tan Sri Dr. Syed Jalaludin Syed Salim, pengerusi Bank Rakyat dan bekas penasihat sains kepada Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Ahmad Zaharudin Idrus.

Anugerah itu disampaikan oleh Pro-Canselor OUM, Tan Sri Azman Hashim.

– Bernama