FUIYO 2009.Berusaha!

Fuiyo..

Laju sungguh promotion program FUIYO tahun ni ye?Well done,and keep it up guys!Semoga Allah merahmati kalian dan memudahkan segala urusan,inshaAllah.

Best wishes from me =)

-Yang mendoakan dari jauh-



Visit:http://fuiyo.iluvislam.com/

Menua

Semakin lama,semakin slow update blog ini.Ada sebab musababnya,namun itu semua tidak boleh dijadikan alasan untuk melepaskan diri.Sungguh,diri merasa bersalah kerana telah banyak mencuri masa rakan-rakan yang berkunjung ke blog ini.Mohon ampun dan maaf..Muhasabah untuk diri ini bahawa tanggungjawab 'berblogging' masih perlu digalas sebaik mungkin..Berani buat,beranilah tanggung..ye dok?

Saya sebenarnya baru sahaja pulang bercuti dari German dan Brussels bersama keluarga.Memandangkan tenancy di Riverside Point sudah lama tamat,saya terpaksa berteduh di rumah teman-teman dan alhamdulillah,kini saya 'menumpang kasih' di rumah Zaffan pula.(tq yer cik kak!).

Hari Jadi


kek 'buatan' pi'e

Usia saya meningkat lagi dari angka 22 ke 23 pada tanggal 13 Julai lepas.Bagaimanapun,terima kasih yang tidak terhingga buat teman-teman yang menganjurkan surprise birhday party sama ada di Dunkirk mahupun di Riverside.Minta maaf jika respon saya yang kurang memberansangkan anda;yang mungkin akibat kepenatan yang masih belum hilang,hehe..Setinggi-tinggi penghargaan juga kepada teman dan sahabat handai yang menghantar mesej samada melalui facebook,instant messenger dan juga telefon.Sedikit sebanyak,tersentuh juga hati ini lebih-lebih lagi apabila ada teman yang cuba sedaya upaya menjadi insan terawal dan insan yang terakhir mengucapkan Selamat Hari Lahir pada hari tersebut.Tidak lupa,Happy Belated Birthday to Lisley Salimin (aka Gyl),Danish(adik Hazriq),dan Kak Ina (isteri UZAR) yang berkongsi tarikh harijadi mereka bersamaku.Dan yang paling penting,sekalung penghargaan buat ibuku,Zainab bt Ishak kerana bersusah payah melahir dan membesarkan anak gadisnya yang nakal ini.Semoga Allah melimpahkan rahmat,dan nikmat iman dan kesihatan kepada kalian semua,inshaAllah..

Graduation

I believe my graduation ceremony is so different when compared to the graduation ceremony back in Malaysia.Ours are very simple and precise.We have no rehearsals or even briefing for the graduation day.And no long talks from the chancellor and d gang as well (phew).Sadly,Intan Nadia tak sempat ambil gambar banyak-banyak sebab kelam kabut sikit on that day.But,nevermind..The exciting future is waiting ahead,and I should focus more on my future rather than thinking on such trivial things.




Maka,berakhirlah sebahagian daripada fasa kehidupanku..Kalau nak diikutkan,hampir setiap hari juga saya membilang umur,berfikir dan bermuhasabah;betapa cepatnya masa berlalu,dan betapa cepatnya saya menua.Wah,semuanya berlaku tanpa sedar dan tanpa kawalan (of course).Doakan juga agar saya mampu untuk beristiqamah dalam kebaikan meskipun dibebani dengan tambahan komitmen di masa hadapan.InshaAllah,masa depan yang lebih baik sedang menunggu kita dihadapan.






Dijangkiti Swine Flu?


Terdapat banyak hadith yg menerangkan bhw kesakitan (ujian) dapat memadamkan kejahatan dan menghapuskan dosa..

Diriwayatkan dr Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, bhw Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Apabila Allah menghendaki kebaikan ke atas seseorang, Dia akan mengujinya dengan kesulitan..

Dan juga hadith ini

Diriwayatkan juga dr Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, bahaw aRasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Untuk setiap musibah, penyakit, keresahan, kesedihan atau kesakitan yg menimpa seorang Muslim – hatta luka yg disebabkan tertusuk duri – Allah akan menghapuskan dosa2 nya..



Sebentar tadi,saya baru sahaja mendapat berita bahawa beberapa peserta rombongan umrah yang saya ikuti tempoh hari telah dikuarantin sama ada di hospital atau di rumah kerana dijangkiti virus H1N1 i.e. selsema babi.Ini bermaksud ada kebarangkalian untuk saya mengidap penyakit tersebut juga memandangkan saya telah terdedah kepada virus yang sama sepanjang keberadaan saya di sana (ps:kat Nottingham pun dah banyak confirmed case actually).

Saya dah google dan menghubungi local doktor disini untuk mendapatkan maklumat lanjut serta nasihat berkenaan penyakit ini dan apa yang perlu saya lakukan sekarang.

Memandangkan saya telah terdedah kepada virus swine flu,adalah penting untuk kesihatan saya di monitor closely.So far,alhamdulillah masih belum ada any flu-like simptom,namun begitu saya masih perlu menunggu selama beberapa hari to see if I develop a fever (high temperature over 38C) with a cough,sore throat,headache or muscles ache.Buat masa ini,there's no need for me to isolate myself from other people as long as I remain well.Tetapi,jika anda merasa gusar dan bimbang untuk mendekati saya,inshaAllah saya faham,hehe..I am so sorry for any inconvenience,especially kepada sesiapa yang ada in contact dengan saya.Moga-moga keputusannya negatif,dan majlis graduasi serta ziarah keluarga kita semua berjalan lancar sebagaimana yang dirancang.

Doakan jua rakan-rakan yang telah dijangkiti virus swine flu ini cepat sembuh,dan dapat kembali menjalani rutin harian mereka seperti sediakala.







Addiction vs Relationship

A few days ago,I went to the supermarket and they played Dead and Gone by TI and Justin Timberlake.It reminds me of this dance (see below),as it is one of the best routine I have ever seen in life.The level of dancing skills,the creativity of the choreography and the emotional commitment portrayed are just awesome.Top of all,I actually love the strong message conveyed via the dance.It's just brilliant!Credit to Tabitha and Napoleon.



There are some strong words in the lyrics(to me,at least):

No more stress, now I'm straight,
Now I get it now I take
Time to think
Before I make mistakes
Just for my familys sake
That part of me left yesterday
The heart of me is strong today
No regrets I'm blessed to say
The old me dead and gone away.

Indeed,be wise in making decision and do remember your loved ones.Say no to drugs,alcohol etc that against the Islamic teachings.It's not too late repent,inshaAllah..as Allah, will surely run to us if we hold out our hand.


My House Was On Fire!

I was actually planning to write on my experience performing umrah for the next entry,but somehow,something much more interesting came up.My kitchen was on fire just now!Intan Nadia rasa macam tengok movie pula.I was so thrilled!

Sebenarnya,saya sedang sibuk mengemaskan barang-barang untuk shipping ke Malaysia sebentar tadi.Al maklum,kedua ibu bapa saya akan sampai ke UK pada tanggal 13 haribulan Julai ini,inshaAllah.Jadi,anakanda mereka perlulah membereskan semua urusannya sebelum menyambut ketibaan ayahanda dan bondanya itu.

Sedang saya sibuk mengemas buku-buku ke dalam kotak,tiba-tiba sahaja saya terdengar bunyi jeritan dan ketukan pintu yang bertalu-talu dari luar bilik Diana.Memikirkan mungkin flatmate saya yakni Intan Syaz dan Diana sedang berbual-bual tentang perkara yang menarik perhatian mereka,saya mengambil keputusan untuk tidak mengendahkan jeritan tersebut.Namun,semakin lama,suara mereka semakin kuat dan… seakan-akan panik.”Something is not right here…”Lalu,saya perlahankan muzik di laptop dan terus meluru keluar.

Keluar sahaja dari bilik,fire alarm flat kami berbunyi secara tiba-tiba.Saya masih blurr lagi dengan apa yang berlaku,sehinggalah sesampainya saya di dapur dan melihat sendiri api yang menjulang tinggi di atas periuk dan hob;beserta asap hitam yang berkepul-kepul naik ke udara memenuhi ruang dapur kami yang sempit.Suasana sedikit cemas.Intan Syaz cuba untuk memadamkan api dengan menggunakan fire blanket malangnya usahanya tidak berhasil.Temanku seorang lagi ie Diana menggigil ketakutan;panik kerana ini kali pertama kami berhadapan dengan perkara sebegini.


fire extinguisher bertuah

Langsung saya mencapai fire extinguisher,dan menekannya. Alhamdulillah,saya sendiri tidak tahu dari mana saya mendapat kekuatan dan ketenangan dalam situasi ini.Cubaan pertama saya untuk memadamkan kebakaran gagal.Api dilihat semakin marak dan semakin galak menyambar barang-barang berdekatan.Melihatkan cubaan memadamkan api tidak berjaya,saya berusaha untuk memadamkannya dengan meniup api tersebut seperti meniup lilin di atas kek harijadi.Haihhh,kelakar sungguh...It’s a definite failure,of course.Akhirnya,saya melakukan cubaan memadamkan api buat kali kedua menggunakan fire extinguisher yang tersedia ada di flat kami.Syukur,api tersebut berjaya dipadamkan sepenuhnya.Dan benarlah kata pepatah Melayu yang biasa kita dengari; “berusaha tangga kejayaan” =D.

Teruk juga kerosakannya..Menurut pegawai hall kami,kebakaran ini dipercayai berpunca daripada hob yang terlampau panas.Pelik,kerana kalau tidak silap,tiada siapa di antara kami yang membuka dan manggunakan hob tersebut.Mungkin ada berlaku litar pintas,wallahualam…Apa-apapun,tiada guna kalau kita saling berprasangka antara satu sama lain lebih-lebih lagi setelah perkara ini telah pun berlaku.Apa yang lebih penting,api berjaya dipadamkan dan semua warga flat 29 sihat dan selamat.Alhamdulillah buat kesekian kalinya.


keadaan dapur kami sekarang

Terima kasih Ya Allah kerana menyelamatkan kami daripada kebakaran kecil sebentar tadi.Moga-moga Kau lindungi dan rahmati kami bukan sahaja di dunia,malah Kau selamatkan kami jua daripada azab api neraka di akhirat sana.Ameen...

Dan sedikit nasihat terakhir daripada saya;berikanlah sepenuh perhatian anda terhadap briefing fire drill di sekolah/hall/university etc.Jangan sekali-kali tidur atau cabut ye..hehe...Prepare yourself for anything - either good or bad encounters.

Wallahualam.