Tell Me Why

A wonderful song,with great lyrics sung by an absolutely powerful,young singer.Do listen carefully to its beautiful message.




Lyrics - Tell me why (Declan Galbraith):

In my dream, children sing
A song of love for every boy and girl
The sky is blue and fields are green:
And laughter is the language of the world
Then I wake and all I see

Is a world full of people in need
Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) 'cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand
Tell me why?

Everyday I ask myself
What will I have to do to be a man?
Do I have to stand and fight
To prove to everybody who I am?
Is that what my life is for
To waste in a world full of war?

Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) 'cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand

tell me why
tell me why
tell me why
tell me why
tell me why
just tell me why, why, why

Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) 'cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand

Tell me why (why, why, does the tiger run)
Tell me why(why, why do we shoot the gun)
Tell me why (why, why do we never learn)
Can someone tell us why we let the forest burn?
(why, why do we say we care)

Tell me why (why, why do we stand and stare)
Tell me why (why, why do the dolphins cry)
Can someone tell us why we let the ocean die?
(why, why if we're all the same)

Tell me why(why, why do we pass the blame)
Tell me why (why, why does it never end)
Can someone tell us why we cannot just be friends?
Why, why

Allah Lebih Menyayangimu..

Masih segar lagi diingatan perbualan di antara saya dan Keyo,seorang sahabat di yang masih menyambung pengajiannya di Nottingham.Kami berkongsi berita gembira tentang pelajar-pelajar Nottingham yang bakal melangsungkan perkahwinan mereka dalam masa terdekat di bulan Disember ini.

Keyo:Intan,Fathi pun nak kawin,incase kalau ko tak tahu.

Intan:Owh,dengan sape?


Keyo:Kak Aini.Ko kenalke?


Intan:Gila la korang...semua orang notts ni!

Keyo:Tu lah.Tono-Nik Aida.Zahid-Nurul Hidayah.Fathi-Aini.Azim-Miza.Arep-orang NZ.

Intan:Arep?Arep mana eh?

Keyo:Ariff Kadir.Housemate aku dulu.Batch Fathi.

Intan:Ada gambar x?Kena tengok muka.


Keyo:This is the best picture I have.



Dan gambar yang sama inilah yang keluar di buletin utama TV 3 semalam dan hari ini,ketika saya dan keluarga sedang menikmati makan malam.Allahyarham yang juga merupakan bekas pelajar jurusan mechanical engineering di University of Nottingham meninggal dunia di tempat kemalangan 4 jam setelah diijabkabul dirumah pengantin perempuan di Kedah.

Ulasan Utusan Malaysia mengenai kemalangan tersebut.

Blog Keyo dan Cha,rakan dari Nottingham.

Saya menerima makluman awal pemergian arwah di rangkaian yahoogroup 'kampungnotts'.Walaupun tidak mengenal arwah secara rapat dan bercakap face-to face dengan beliau,namun kami seringkali terserempak di majlis-majlis ilmu semasa di Notingham dan pernah berurusan beberapa kali melalui internet.

Menerima kematian seorang teman pastinya membuatkan kita terkejut dari lamunan dan berfikir sejenak tentang amalan yang telah kita lakukan sepanjang jantung ini mula berdetak,saat dada menarik nafas.

Sekecil-kecil kebolehan umpama menggerakkan jari di tangan mahupun mengerdipkan mata merupakan suatu nikmat yang bukan kepalang.

Keupayaan untuk bangun solat,tunduk rukuk dan sujud serta membelek helaian al Quran satu persatu, juga merupakan satu anugerah dari Tuhan.

Sungguh,nikmat yang telah Allah kurniakan kepada kita takkan mungkin dapat dibilang..

Hidup Adalah Anugerah Ilahi

Hakikatnya hidup ini bukanlah suatu yang sia-sia.Ia merupakan hadiah teristimewa,buat makhluk teristimewa daripada Yang Teristimewa.Kalau kita bukanlah sebaik-baik makhluk ciptaan Tuhan,sudah tentu Allah SWT tidak akan menyuruh para malaikat dan iblis menyembah Nabi Adam suatu ketika dahulu.Sudah tentu Allah SWT tidak mengajar ilmu dan hikmah kepada Adam AS.Ilmu yang tidak diajarkannya kepada makhlukNya yang lain.

Kita mungkin seringkali lupa bahawa kita adalah hambaNya,mempunyai tanggungjawab yang perlu digalas dan diselesaikan sebelum tiba Hari Perhitungan.Namun yang pasti,Allah SWT tidak mungkin melupakan kita.Kita akan tetap kembali kepadaNya suatu hari nanti.

Manusia...

berasal dari Allah SWT,hidup kerana beribadah kepada Allah dan akan pulang juga nanti kepada Allah.

Jadi,atas alasan apa lagi kita mahu mensia-siakan kehidupan ini?

"Sesungguhnya Kami menghidupkan dan mematikan,dan hanya kepada Kamilah tempat kembali" (Qaf:43)

PINJAMAN ALLAH

Saya mendongak ke langit biru.Memandang sisi kanan dan kiri.Dan pandangan ini akhirnya jatuh ke muka bumi..di tempat kaki saya berdiri.Kaku.



Di setiap penjuru singgahan pandangan ini,tidak ada satupun perkara mahupun benda yang menjadi hak milik mutlak saya.Semuanya hanyalah pinjaman,untuk digunakan sebaiknya bagi memenuhi tujuan kewujudan kita di muka bumi ini.

Termasuklah allahyarham Ariff dan arwah lain yang telah meninggal.You will be sorely missed by us.Namun,kasih dan cinta kami semua tidak cukup hebat jika dibandingkan dengan cinta Allah SWT terhadap kalian.


Ya Allah,

Kau ampun kanlah dosa-dosa arwah dan keluarga...cucurilah arwah akan rahmatMu yang tak kunjung padam dan tempatkanlah mereka dikalangan mukmin dan mukminah yang soleh.

Ampunkan jua dosa-dosa kami yang seringkali lalai dan lengah dalam menunaikan tanggungjawab kami terhadapMu.

Semoga Ukht Teh Afifah dan keluarga tabah dan diberi kekuatan untuk menghadapi ujian ini.

Al -fatihah.


Korban Manusia


It was raining.
My father was tied up.
My mother and sister ran away.
The Malicious find me hiding under my bed.
They tied my hands behind my back and blindfolded me.
I was raped till morning.
During this time,I could hear people everywhere,screaming..

Berikut merupakan testimoni sorang gadis berusia 20 tahun,yang telah dirogol oleh puak pemberontak di Republic Democratic of Congo.Wanita dan kanak-kanak seringkali menjadi mangsa kekejaman dalam perang saudara di negara sub-Saharan Africa ini..Tangan dan kaki rakyat yang tidak bersalah dipotong (amputated) 'tanpa tauliah' untuk memastikan puak pemberontak terus bermaharajalela.Malah the Congolese rebels turut menjadikan musuh mereka sebagai sajian makanan.Mereka percaya bahawa ritual bersifat kanibal ini mampu menakutkan musuh apabila berdepan dengan mereka di medan perang kelak.



WHAT DOES LIFE MEANS TO YOU?

"Why do you chop off their hands and arms?"

"Because the hands do the work"

"Why do you cut their legs then?"

"It's because the legs do the walk."

Mudah sahaja jawapan yang dberikan oleh seorang kanak-kanak yang pernah dilatih menjadi askar pemberontak apabila ditanya oleh seorang wartawan Al Jazeera.Kanak-Kanak tersebut mengaku,beliau pernah menahan,memukul dan membunuh insan yang tidak berdosa.Mujurlah kanak-kanak itu telah insaf dan kembali bersekolah bersama kanak-kanak lain di kampungnya.Namun,masih ramai lagi kanak-kanak yang direkrut menjadi askar pemberontak di luar sana.Ada yang menyertai pasukan pemberontak kerana dipaksa,namun ada juga yang bersifat sukarela kerana mereka mahukan wang yang mencukupi untuk menyara diri dan keluarga.

Di negara satu Malaysia,lain pula ceritanya.

Maksiat pelacuran,zina dan sumbang mahram semakin tidak terkawal.Setiap hari,pasti ada sahaja laporan berita mengenai gadis remaja yang sanggup menjual maruah mereka demi membuktikan 'kasih' dan 'cinta' mereka kepada lelaki berkriteria'makhluk perosak'.Buktinya ialah laporan yang diunjurkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat dan statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan penglibatan dalam gejala sosial bermula seawal umur 10 tahun.Perangkaan yang dikeluarkan oleh PDRM menunjukkan aliran peningkatan kes sejak 3 tahun lalu yang melibatkan kelompok umur berkenaan dengan purata kes sebanyak 200 dan melibatkan 120 tangkapan setiap bulan.Kegiatan mereka ini merangkumi penyalahgunaan dadah,gengsterisme dan perilaku seks bebas(zahirzainudin).



2 situasi,antara terpaksa dan rela..akhirnya membawa kepada suatu realiti yang serupa - penggadaian maruah sang gadis yang tak mungkin dapat dikembalikan selamanya.


DI SEBALIK PERAYAAN EID ADHA

Beberapa hari lepas,kita baru sahaja usai menyambut perayaan eidul adha.Disebalik perayaan besar ini,terdapat hikmah dan pengajaran yang cukup besar. untuk direnungi oleh setiap umat Islam seluruh dunia.

Di awal permulaan kehidupan manusia,Qabil dan Habil mengorbankan sebahagian harta mereka yang terdiri daripada hasil pertanian dan penternakan untuk dipersembahkan kepada Allah SWT.Namun,perayaan ini lebih sinonim dengan kisah Nabi Ibrahim a.s dan anaknya, Nabi Ismail a.s.Catatan sirah kedua-dua nabi ini, menjadi satu inspirasi kepada jutaan umat Islam ke arah rasa taqwa kepada Allah s.w.t. tanpa berbelah bahagi.Malah ia juga menjadi gambaran simbol cinta dan kasih sayang yang kukuh antara seorang nabi kepada Tuhannya, seorang suami kepada isterinya, Siti Hajar serta kasih antara ibu dan anaknya.Jujurnya,sebelum ini,saya sendiri kurang menghayati erti perayaan eid adha sebagai salah satu kegembiraan yang dihadiahkan Allah SWT kepada umat Islam.Kurang ilmu,kurang pendedahan,kurang proaktif untuk ambil tahu,mungkin..Namun,tahun ini,segalanya berubah.Syukur,alhamdulillah.

Terdapat tiga peristiwa penting yang boleh dikutip daripada catatan sirah ini:

Pertama, peristiwa Siti Hajar dan anaknya Ismail diperintahkan oleh Allah SWT agar Nabi Ibrahim meninggalkan mereka di satu kawasan padang pasir yang tandus.Ia kini menjadi tumpuan jutaan umat Islam menunaikan rukun Islam yang ke lima;Mekah atau dahulunya di kenali sebagai Bakkah.

Peristiwa kedua merupakan ujian Allah SWT. ke atas Nabi Ibrahim agar menyembelih anaknya, Nabi Ismail yang berakhir dengan penyembelihan seekor kambing biri-biri sebagai ganti kepada anaknya.Peristiwa ini menunjukkan betapa patuhnya Nabi Ismail dalam memenuhi arahan yang diberikan oleh Allah tanpa rasa ragu-ragu mahupun curiga.Nabi Ismail a.s. berkata: ``Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, insya-Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'' (Ash-Shafaat:102)

Dan ketiga, pembinaan semula Kaabah oleh kedua-dua nabi Allah yang mulia ini.

``Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat solat.

``Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: ``Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang i'tikaf, yang ruku' dan sujud...'' (Al-Baqarah:125)

HIKMAH SYARIAT DAN IBADAH KORBAN



Di dalam surah AL Kauthar,ayat 1-3,Allah SWT berfirman:

“Sesungguhnya Kami mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan akhirat). Oleh itu, maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). Sesungguhnya orang yang membenci engkau, dialah yang terputus (daripada mendapat perkara yang diingininya).”

Hikmah syariat dan ibadat korban terletak kepada keikhlasan dan ketaatan seseorang itu dalam menunaikan perintah Allah SWT.Allah menguji keimanan dan ketaqwaan seseorang,sebagaimana Dia menguji keimanan Nabi Ibrahim dengan memerintahkan Nabi Ibrahim untuk menyembelih anak kesayangannya,Nabi Ismail a.s. untuk meningkatkan darjat Nabi Ibrahim disisiNya.

Allah berfirman yang bermaksud: “Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai keredaan Allah, tetapi ketakwaan daripada kamulah yang dapat mencapainya.” (Surah al-Hajj, ayat 37)

Jika kita perhatikan maksud disebalik ayat ini,Allah SWT menekankan di dalam al Quran bahawa yang membezakan darjat manusia disisiNya adalah tingkat ketaqwaan seseorang manusia.Bukan harta,warna kulit,bangsa mahupun rupa.Justeru,fikir-fikir dan zikirlah dalam setiap amal yang kita lakukan.Bersihkan hati dan lorongkan niat di jalan yang betul,moga-moga segala ibadah kita akan diterima oleh Allah SWT.

KENAPA ANDA BERKORBAN?

Saya suka bertanya diri sendiri akan sebab musabab bagi setiap tindakan dan keputusan yang telah saya ambil selama ini.Ia membuat saya lebih jelas dalam tindakan dan matlamat,lebih berprinsip dan redha dengan takdir yang telah ditetapkan Tuhan.

Jika Nabi Ibrahim sanggup menunaikan perintah Allah SWT menyembelih anak kesayangannya,Nabi Ismail a.s. sebagai bukti ketaatannya yang tidak berbelah bahagi....

Jika Daw Aung San Suu Kyi menghabiskan sisa umurnya memperjuangkan demokrasi di Burma demi membebaskan negara itu di bawah pemerintahan junta..

Jika seorang aktivis politik seperti Mahatma Gandhi sanggup 'berpulun' mengukuhkan semangat nasionalisme di India meskipun diugut dan dihumban ke penjara beberapa kali..

Apa yang telah saya korbankan selama ini sebagai suatu langkah persiapan untuk bertemu Ilahi?Cukupkah?Adakah ibadah saya ini diterima Allah SWT?

Apakah pula nilai dan faedah yang bakal diperolehi oleh seorang gadis dengan mengorbankan kehormatan dan kesuciannya kepada lelaki yang tidak halal bagi mereka?

Do we get more love and respect from people?
No.

Do we make our Mum,Dad,family and friends feel proud of us?
No.Believe me.

Oh,yes,common reason used in drama and also in real life - We'll get some love in return,provided with some conditions.Cinta bersyarat.There's no such thing as free lunch anyway.

Kalau begitu,anda fikirlah sendiri.Bagaimana seorang lelaki itu mampu menjadi suami yang baik,jika dia sendiri sanggup menjadi tupai yang menebuk buah durian?Bagaimana mungkin Allah SWT akan merahmati sesebuah rumah tangga jika selama ini kita seringkali melanggar perintah dan larangannya.Dan zina,adalah di antara perbuatan yang terkeji dan paling dibenci oleh Allah SWT.

"He'll change,one day."

Sigh..I hope so.But,get a grip of yourself.Be realistic,and sensible.Antara kelemahan seorang wanita;mereka suka untuk meletakkan suatu harapan yang belum pasti.Come on,you deserve someone better.Remember,sesal dahulu,pendapatan.Sesal kemudian,tiada gunanya.Sayangilah diri anda dan keluarga.

Buat seluruh lelaki di dunia ini...

Ketahuilah,bahawa tanggungjawabmu adalah untuk melindungi kami,menyayangi kami,dan membimbing kami untuk lebih taat dan dekat dengan Allah SWT.Bukannya mengheret kami ke dalam jurang maksiat bersama kalian.Jika tidak,anda tidak ubah seperti pemberontak-pemberontak Congo yang berterusan menyumbang kepada kehancuran negara republik itu.



Credit to:
http://zahirzainudin.blogspot.com/2009/05/senario-gejala-sosial-di-malaysia-1.html
http://muslimean.blogspot.com/2008/12/sejarah-qurban.html