Di uji dengan ibu bapa?

Kisah 1


Beberapa hari lepas Abah singgah di KL untuk bertemu dengan rakan seperniagaannya.Hari Jumaat sampai,dan akan terus bertolak pulang pada keesokan harinya.Dan aku hanya diberitahu akan ketibaannya pada lewat petang Jumaat itu.Sedangkan pada tarikh yang sama aku sudah merancang untuk berbuka di Rumah Nur Salam bersama Sherina dan Abang Radzi,teman yang aku kenal dari MERCY Malaysia.


Masih terpahat di ingatan akan telatah kanak-kanak yang berkunjung di sana untuk mendapatkan perlindungan.Ada yang datang hanya datang untuk mendapatkan makanan,pelajaran,tempat tinggal dan sebagainya.Tawa dan nyanyian mereka tempoh hari sungguh mencuit perasaanku...Nyata,mereka mahukan perhatian dan tunjuk ajar sebenarnya.Seseorang yang boleh meluangkan masa untuk mendengar dan bermain bersama mereka.Mengingatkan adik-adik kecil ini menguatkan lagi azamku untuk berkunjung ke sana.

Sebenarnyanya,ini ialah satu perkara yang amat-amat aku minati sejak kecil - Community Service.Aku percaya bahawa hidup ini perlu memberi.Bergaul bersama masyarakat dan tidak mementingkan diri.Malah,Allah SWT juga memerintahkan hamba-hambaNya untuk sentiasa membantu keluarga,sahabat dan orang lain yang memerlukan.Memberi dengan ikhlas, antara kayu pengukur taqwa.

Tapi situasi kali ini meletakkan aku dalam dilema.Antara Abah dan perkara yang ku minati,yang mana harusku berikan prioriti?The clock is ticking fast..aku perlu berfikir dan membuat keputusan dengan pantas!


Kisah 2

Ringgggg ringggggg!
Satu kali.....

Ringgggg ringggggg!
Dua kali...

Ringgggg ringggggg!

Aduh,sekali lagi mobile ku berbunyi,meminta untuk diangkat segera.Perasaanku serba salah.Banyak sungguh kerja hari ini.Ada banyak emel yang memerlukan tindakan segera dan report yang perlu dihantar.Namun,pada masa inilah juga Ummi menelefon.Mahu dijawab ataupun tidak?



Aku mengambil masa yang agak lama untuk mengangkat telefon.Ummi menelefon bertanya khabar.Ummiku tahu aku sedang bekerja..Ummi tahu kadang-kadang anak gadisnya ini pulang lewat malam dari pejabat kerana kerja.Sebaliknya yang berlaku,dia berusaha mempelbagaikan topik perbualan untuk memanjangkan lagi perbualan kami. Mendengar suaranya di corong gagang telefon,tahulah aku........ Sebenarnya dia merindui aku...

Lalu aku mengimbas kembali,bilakah kali terakhir aku menelefon Ummi?Di manakah kedudukannya dalam hidupku setelahku melangkah ke dunia baru mengenal sepak terajang alam pekerjaan..


Kasihi Kedua Ibu Bapa Kita

2 kisah diriku yang berlaku baru-baru ini membuatkan aku segera teringat akan surah al Israk,ayat yang ke 24 seperti yang tertera di bawah:


17:23

Maksudnya:
And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], "uff," and do not repel them but speak to them a noble word.

Sebahagian daripada ayat ini menyentuh tentang Allah Azzawajalla pada permulaan ayat,manakala sebahagian(baca:majoriti) firmannya itu adalah berkenaan ibu bapa,bagaimana cara yang sewajarnya untuk kita melayan kedua ibu bapa.Ini termasuklah:

  • treat our parents nicely
  • don't say even 'uff' 
  • do not repel them but speak to them with noble word.
Apa yang menarik dan perlu diambil perhatian adalah susunan ayat itu sendiri. Perhatikan ayat tersebut dengan teliti.Allah SWT menyebut akan dirinya terlebih dahulu sebelum menyebut tentang 'parents' .


And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment....

Mengikut sebuah kuliah Nouman Ali Khan yang pernah aku dengar sebelum ini,firman Allah itu juga memberi maksud bahawa kita tidak akan mampu menjadi anak yang baik,taat dan kasih kepada kedua ibu bapa,jika kita tidak menjadi hamba yang baik dan taat kepada Allah SWT. If we're not doing good at the first part,then we'll be failing in the next part of the ayat.


Dalam erti kata yang lain juga,jika kita mempunyai masalah perhubungan dengan ibu bapa,ia sebenarnya menandakan bahawa kita masih belum menunaikan peranan kita sebagai hamba Allah SWT sebaik-baiknya.The latter would be easier for you if you fulfill the former.Subhanallah!


Benarlah....


It's easy to be good to your boss,because you don't want to mess up with your work.
It's easy to be good to your teacher or professor,because you don't want him to fail you.
It's easy  to be good to your friends,because you don't want to lose them.


But when it comes to parents,we always take them for granted :(


Jadi ingatlah,sekalipun dihambat dengan kerja-kerja di ofis mahupun aktiviti ko-kurikulum,ia bukanlah tiket untuk mengabaikan keperluan untuk solat,rehat,bersenam bagi menjaga kesihatan badan,makan minum dan tidur yang cukup,dan bersosial dengan teman-teman.Dan yang paling penting,ia bukanlah  suatu 'green light' untuk mengurangkan perhatian kita terhadap kedua orang tua.Sebagai seorang muslim yang diberikan akal dan emosi untuk berfikir dan membuat keputusan,berusahalah untuk mendapatkan 'win-win situation' dalam segala situasi yang dihadapi.


Sesungguhnya,aku tidak mungkin akan duduk menaip entri ini,jika bukan jasa mereka menyekolahkanku dan mendidikku menjadi insan yang berguna untuk masyarakat.Maafkan aku Ummi dan Abah sekiranya aku leka dengan hambatan dunia sementara ini sehingga melukakan hati dan perasaanmu...


Allahualam.