Allah Lebih Menyayangimu..

Masih segar lagi diingatan perbualan di antara saya dan Keyo,seorang sahabat di yang masih menyambung pengajiannya di Nottingham.Kami berkongsi berita gembira tentang pelajar-pelajar Nottingham yang bakal melangsungkan perkahwinan mereka dalam masa terdekat di bulan Disember ini.

Keyo:Intan,Fathi pun nak kawin,incase kalau ko tak tahu.

Intan:Owh,dengan sape?


Keyo:Kak Aini.Ko kenalke?


Intan:Gila la korang...semua orang notts ni!

Keyo:Tu lah.Tono-Nik Aida.Zahid-Nurul Hidayah.Fathi-Aini.Azim-Miza.Arep-orang NZ.

Intan:Arep?Arep mana eh?

Keyo:Ariff Kadir.Housemate aku dulu.Batch Fathi.

Intan:Ada gambar x?Kena tengok muka.


Keyo:This is the best picture I have.



Dan gambar yang sama inilah yang keluar di buletin utama TV 3 semalam dan hari ini,ketika saya dan keluarga sedang menikmati makan malam.Allahyarham yang juga merupakan bekas pelajar jurusan mechanical engineering di University of Nottingham meninggal dunia di tempat kemalangan 4 jam setelah diijabkabul dirumah pengantin perempuan di Kedah.

Ulasan Utusan Malaysia mengenai kemalangan tersebut.

Blog Keyo dan Cha,rakan dari Nottingham.

Saya menerima makluman awal pemergian arwah di rangkaian yahoogroup 'kampungnotts'.Walaupun tidak mengenal arwah secara rapat dan bercakap face-to face dengan beliau,namun kami seringkali terserempak di majlis-majlis ilmu semasa di Notingham dan pernah berurusan beberapa kali melalui internet.

Menerima kematian seorang teman pastinya membuatkan kita terkejut dari lamunan dan berfikir sejenak tentang amalan yang telah kita lakukan sepanjang jantung ini mula berdetak,saat dada menarik nafas.

Sekecil-kecil kebolehan umpama menggerakkan jari di tangan mahupun mengerdipkan mata merupakan suatu nikmat yang bukan kepalang.

Keupayaan untuk bangun solat,tunduk rukuk dan sujud serta membelek helaian al Quran satu persatu, juga merupakan satu anugerah dari Tuhan.

Sungguh,nikmat yang telah Allah kurniakan kepada kita takkan mungkin dapat dibilang..

Hidup Adalah Anugerah Ilahi

Hakikatnya hidup ini bukanlah suatu yang sia-sia.Ia merupakan hadiah teristimewa,buat makhluk teristimewa daripada Yang Teristimewa.Kalau kita bukanlah sebaik-baik makhluk ciptaan Tuhan,sudah tentu Allah SWT tidak akan menyuruh para malaikat dan iblis menyembah Nabi Adam suatu ketika dahulu.Sudah tentu Allah SWT tidak mengajar ilmu dan hikmah kepada Adam AS.Ilmu yang tidak diajarkannya kepada makhlukNya yang lain.

Kita mungkin seringkali lupa bahawa kita adalah hambaNya,mempunyai tanggungjawab yang perlu digalas dan diselesaikan sebelum tiba Hari Perhitungan.Namun yang pasti,Allah SWT tidak mungkin melupakan kita.Kita akan tetap kembali kepadaNya suatu hari nanti.

Manusia...

berasal dari Allah SWT,hidup kerana beribadah kepada Allah dan akan pulang juga nanti kepada Allah.

Jadi,atas alasan apa lagi kita mahu mensia-siakan kehidupan ini?

"Sesungguhnya Kami menghidupkan dan mematikan,dan hanya kepada Kamilah tempat kembali" (Qaf:43)

PINJAMAN ALLAH

Saya mendongak ke langit biru.Memandang sisi kanan dan kiri.Dan pandangan ini akhirnya jatuh ke muka bumi..di tempat kaki saya berdiri.Kaku.



Di setiap penjuru singgahan pandangan ini,tidak ada satupun perkara mahupun benda yang menjadi hak milik mutlak saya.Semuanya hanyalah pinjaman,untuk digunakan sebaiknya bagi memenuhi tujuan kewujudan kita di muka bumi ini.

Termasuklah allahyarham Ariff dan arwah lain yang telah meninggal.You will be sorely missed by us.Namun,kasih dan cinta kami semua tidak cukup hebat jika dibandingkan dengan cinta Allah SWT terhadap kalian.


Ya Allah,

Kau ampun kanlah dosa-dosa arwah dan keluarga...cucurilah arwah akan rahmatMu yang tak kunjung padam dan tempatkanlah mereka dikalangan mukmin dan mukminah yang soleh.

Ampunkan jua dosa-dosa kami yang seringkali lalai dan lengah dalam menunaikan tanggungjawab kami terhadapMu.

Semoga Ukht Teh Afifah dan keluarga tabah dan diberi kekuatan untuk menghadapi ujian ini.

Al -fatihah.


4 comments:

innalillahi wainna ilaihi rojiun~

 

Innalillahi wa'inna ilaihi raji'uun. moga arwah ditempatkan dikalangan hamba2 Allah yg soleh.

Takziah..

 
This comment has been removed by the author.
 

al-Fatihah~~~

akak pun ade buat review psl arwah..

http://piring85terbang.blogspot.com/2009/12/satu-lagi-berita-kematian.html