Tell Me Why

A wonderful song,with great lyrics sung by an absolutely powerful,young singer.Do listen carefully to its beautiful message.




Lyrics - Tell me why (Declan Galbraith):

In my dream, children sing
A song of love for every boy and girl
The sky is blue and fields are green:
And laughter is the language of the world
Then I wake and all I see

Is a world full of people in need
Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) 'cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand
Tell me why?

Everyday I ask myself
What will I have to do to be a man?
Do I have to stand and fight
To prove to everybody who I am?
Is that what my life is for
To waste in a world full of war?

Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) 'cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand

tell me why
tell me why
tell me why
tell me why
tell me why
just tell me why, why, why

Tell me why (why) does it have to be like this?
Tell me why (why) is there something I have missed?
Tell me why (why) 'cause I don't understand
When so many need somebody
We don't give a helping hand

Tell me why (why, why, does the tiger run)
Tell me why(why, why do we shoot the gun)
Tell me why (why, why do we never learn)
Can someone tell us why we let the forest burn?
(why, why do we say we care)

Tell me why (why, why do we stand and stare)
Tell me why (why, why do the dolphins cry)
Can someone tell us why we let the ocean die?
(why, why if we're all the same)

Tell me why(why, why do we pass the blame)
Tell me why (why, why does it never end)
Can someone tell us why we cannot just be friends?
Why, why

Allah Lebih Menyayangimu..

Masih segar lagi diingatan perbualan di antara saya dan Keyo,seorang sahabat di yang masih menyambung pengajiannya di Nottingham.Kami berkongsi berita gembira tentang pelajar-pelajar Nottingham yang bakal melangsungkan perkahwinan mereka dalam masa terdekat di bulan Disember ini.

Keyo:Intan,Fathi pun nak kawin,incase kalau ko tak tahu.

Intan:Owh,dengan sape?


Keyo:Kak Aini.Ko kenalke?


Intan:Gila la korang...semua orang notts ni!

Keyo:Tu lah.Tono-Nik Aida.Zahid-Nurul Hidayah.Fathi-Aini.Azim-Miza.Arep-orang NZ.

Intan:Arep?Arep mana eh?

Keyo:Ariff Kadir.Housemate aku dulu.Batch Fathi.

Intan:Ada gambar x?Kena tengok muka.


Keyo:This is the best picture I have.



Dan gambar yang sama inilah yang keluar di buletin utama TV 3 semalam dan hari ini,ketika saya dan keluarga sedang menikmati makan malam.Allahyarham yang juga merupakan bekas pelajar jurusan mechanical engineering di University of Nottingham meninggal dunia di tempat kemalangan 4 jam setelah diijabkabul dirumah pengantin perempuan di Kedah.

Ulasan Utusan Malaysia mengenai kemalangan tersebut.

Blog Keyo dan Cha,rakan dari Nottingham.

Saya menerima makluman awal pemergian arwah di rangkaian yahoogroup 'kampungnotts'.Walaupun tidak mengenal arwah secara rapat dan bercakap face-to face dengan beliau,namun kami seringkali terserempak di majlis-majlis ilmu semasa di Notingham dan pernah berurusan beberapa kali melalui internet.

Menerima kematian seorang teman pastinya membuatkan kita terkejut dari lamunan dan berfikir sejenak tentang amalan yang telah kita lakukan sepanjang jantung ini mula berdetak,saat dada menarik nafas.

Sekecil-kecil kebolehan umpama menggerakkan jari di tangan mahupun mengerdipkan mata merupakan suatu nikmat yang bukan kepalang.

Keupayaan untuk bangun solat,tunduk rukuk dan sujud serta membelek helaian al Quran satu persatu, juga merupakan satu anugerah dari Tuhan.

Sungguh,nikmat yang telah Allah kurniakan kepada kita takkan mungkin dapat dibilang..

Hidup Adalah Anugerah Ilahi

Hakikatnya hidup ini bukanlah suatu yang sia-sia.Ia merupakan hadiah teristimewa,buat makhluk teristimewa daripada Yang Teristimewa.Kalau kita bukanlah sebaik-baik makhluk ciptaan Tuhan,sudah tentu Allah SWT tidak akan menyuruh para malaikat dan iblis menyembah Nabi Adam suatu ketika dahulu.Sudah tentu Allah SWT tidak mengajar ilmu dan hikmah kepada Adam AS.Ilmu yang tidak diajarkannya kepada makhlukNya yang lain.

Kita mungkin seringkali lupa bahawa kita adalah hambaNya,mempunyai tanggungjawab yang perlu digalas dan diselesaikan sebelum tiba Hari Perhitungan.Namun yang pasti,Allah SWT tidak mungkin melupakan kita.Kita akan tetap kembali kepadaNya suatu hari nanti.

Manusia...

berasal dari Allah SWT,hidup kerana beribadah kepada Allah dan akan pulang juga nanti kepada Allah.

Jadi,atas alasan apa lagi kita mahu mensia-siakan kehidupan ini?

"Sesungguhnya Kami menghidupkan dan mematikan,dan hanya kepada Kamilah tempat kembali" (Qaf:43)

PINJAMAN ALLAH

Saya mendongak ke langit biru.Memandang sisi kanan dan kiri.Dan pandangan ini akhirnya jatuh ke muka bumi..di tempat kaki saya berdiri.Kaku.



Di setiap penjuru singgahan pandangan ini,tidak ada satupun perkara mahupun benda yang menjadi hak milik mutlak saya.Semuanya hanyalah pinjaman,untuk digunakan sebaiknya bagi memenuhi tujuan kewujudan kita di muka bumi ini.

Termasuklah allahyarham Ariff dan arwah lain yang telah meninggal.You will be sorely missed by us.Namun,kasih dan cinta kami semua tidak cukup hebat jika dibandingkan dengan cinta Allah SWT terhadap kalian.


Ya Allah,

Kau ampun kanlah dosa-dosa arwah dan keluarga...cucurilah arwah akan rahmatMu yang tak kunjung padam dan tempatkanlah mereka dikalangan mukmin dan mukminah yang soleh.

Ampunkan jua dosa-dosa kami yang seringkali lalai dan lengah dalam menunaikan tanggungjawab kami terhadapMu.

Semoga Ukht Teh Afifah dan keluarga tabah dan diberi kekuatan untuk menghadapi ujian ini.

Al -fatihah.


Korban Manusia


It was raining.
My father was tied up.
My mother and sister ran away.
The Malicious find me hiding under my bed.
They tied my hands behind my back and blindfolded me.
I was raped till morning.
During this time,I could hear people everywhere,screaming..

Berikut merupakan testimoni sorang gadis berusia 20 tahun,yang telah dirogol oleh puak pemberontak di Republic Democratic of Congo.Wanita dan kanak-kanak seringkali menjadi mangsa kekejaman dalam perang saudara di negara sub-Saharan Africa ini..Tangan dan kaki rakyat yang tidak bersalah dipotong (amputated) 'tanpa tauliah' untuk memastikan puak pemberontak terus bermaharajalela.Malah the Congolese rebels turut menjadikan musuh mereka sebagai sajian makanan.Mereka percaya bahawa ritual bersifat kanibal ini mampu menakutkan musuh apabila berdepan dengan mereka di medan perang kelak.



WHAT DOES LIFE MEANS TO YOU?

"Why do you chop off their hands and arms?"

"Because the hands do the work"

"Why do you cut their legs then?"

"It's because the legs do the walk."

Mudah sahaja jawapan yang dberikan oleh seorang kanak-kanak yang pernah dilatih menjadi askar pemberontak apabila ditanya oleh seorang wartawan Al Jazeera.Kanak-Kanak tersebut mengaku,beliau pernah menahan,memukul dan membunuh insan yang tidak berdosa.Mujurlah kanak-kanak itu telah insaf dan kembali bersekolah bersama kanak-kanak lain di kampungnya.Namun,masih ramai lagi kanak-kanak yang direkrut menjadi askar pemberontak di luar sana.Ada yang menyertai pasukan pemberontak kerana dipaksa,namun ada juga yang bersifat sukarela kerana mereka mahukan wang yang mencukupi untuk menyara diri dan keluarga.

Di negara satu Malaysia,lain pula ceritanya.

Maksiat pelacuran,zina dan sumbang mahram semakin tidak terkawal.Setiap hari,pasti ada sahaja laporan berita mengenai gadis remaja yang sanggup menjual maruah mereka demi membuktikan 'kasih' dan 'cinta' mereka kepada lelaki berkriteria'makhluk perosak'.Buktinya ialah laporan yang diunjurkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat dan statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan penglibatan dalam gejala sosial bermula seawal umur 10 tahun.Perangkaan yang dikeluarkan oleh PDRM menunjukkan aliran peningkatan kes sejak 3 tahun lalu yang melibatkan kelompok umur berkenaan dengan purata kes sebanyak 200 dan melibatkan 120 tangkapan setiap bulan.Kegiatan mereka ini merangkumi penyalahgunaan dadah,gengsterisme dan perilaku seks bebas(zahirzainudin).



2 situasi,antara terpaksa dan rela..akhirnya membawa kepada suatu realiti yang serupa - penggadaian maruah sang gadis yang tak mungkin dapat dikembalikan selamanya.


DI SEBALIK PERAYAAN EID ADHA

Beberapa hari lepas,kita baru sahaja usai menyambut perayaan eidul adha.Disebalik perayaan besar ini,terdapat hikmah dan pengajaran yang cukup besar. untuk direnungi oleh setiap umat Islam seluruh dunia.

Di awal permulaan kehidupan manusia,Qabil dan Habil mengorbankan sebahagian harta mereka yang terdiri daripada hasil pertanian dan penternakan untuk dipersembahkan kepada Allah SWT.Namun,perayaan ini lebih sinonim dengan kisah Nabi Ibrahim a.s dan anaknya, Nabi Ismail a.s.Catatan sirah kedua-dua nabi ini, menjadi satu inspirasi kepada jutaan umat Islam ke arah rasa taqwa kepada Allah s.w.t. tanpa berbelah bahagi.Malah ia juga menjadi gambaran simbol cinta dan kasih sayang yang kukuh antara seorang nabi kepada Tuhannya, seorang suami kepada isterinya, Siti Hajar serta kasih antara ibu dan anaknya.Jujurnya,sebelum ini,saya sendiri kurang menghayati erti perayaan eid adha sebagai salah satu kegembiraan yang dihadiahkan Allah SWT kepada umat Islam.Kurang ilmu,kurang pendedahan,kurang proaktif untuk ambil tahu,mungkin..Namun,tahun ini,segalanya berubah.Syukur,alhamdulillah.

Terdapat tiga peristiwa penting yang boleh dikutip daripada catatan sirah ini:

Pertama, peristiwa Siti Hajar dan anaknya Ismail diperintahkan oleh Allah SWT agar Nabi Ibrahim meninggalkan mereka di satu kawasan padang pasir yang tandus.Ia kini menjadi tumpuan jutaan umat Islam menunaikan rukun Islam yang ke lima;Mekah atau dahulunya di kenali sebagai Bakkah.

Peristiwa kedua merupakan ujian Allah SWT. ke atas Nabi Ibrahim agar menyembelih anaknya, Nabi Ismail yang berakhir dengan penyembelihan seekor kambing biri-biri sebagai ganti kepada anaknya.Peristiwa ini menunjukkan betapa patuhnya Nabi Ismail dalam memenuhi arahan yang diberikan oleh Allah tanpa rasa ragu-ragu mahupun curiga.Nabi Ismail a.s. berkata: ``Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, insya-Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'' (Ash-Shafaat:102)

Dan ketiga, pembinaan semula Kaabah oleh kedua-dua nabi Allah yang mulia ini.

``Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat solat.

``Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: ``Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang i'tikaf, yang ruku' dan sujud...'' (Al-Baqarah:125)

HIKMAH SYARIAT DAN IBADAH KORBAN



Di dalam surah AL Kauthar,ayat 1-3,Allah SWT berfirman:

“Sesungguhnya Kami mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan akhirat). Oleh itu, maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). Sesungguhnya orang yang membenci engkau, dialah yang terputus (daripada mendapat perkara yang diingininya).”

Hikmah syariat dan ibadat korban terletak kepada keikhlasan dan ketaatan seseorang itu dalam menunaikan perintah Allah SWT.Allah menguji keimanan dan ketaqwaan seseorang,sebagaimana Dia menguji keimanan Nabi Ibrahim dengan memerintahkan Nabi Ibrahim untuk menyembelih anak kesayangannya,Nabi Ismail a.s. untuk meningkatkan darjat Nabi Ibrahim disisiNya.

Allah berfirman yang bermaksud: “Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai keredaan Allah, tetapi ketakwaan daripada kamulah yang dapat mencapainya.” (Surah al-Hajj, ayat 37)

Jika kita perhatikan maksud disebalik ayat ini,Allah SWT menekankan di dalam al Quran bahawa yang membezakan darjat manusia disisiNya adalah tingkat ketaqwaan seseorang manusia.Bukan harta,warna kulit,bangsa mahupun rupa.Justeru,fikir-fikir dan zikirlah dalam setiap amal yang kita lakukan.Bersihkan hati dan lorongkan niat di jalan yang betul,moga-moga segala ibadah kita akan diterima oleh Allah SWT.

KENAPA ANDA BERKORBAN?

Saya suka bertanya diri sendiri akan sebab musabab bagi setiap tindakan dan keputusan yang telah saya ambil selama ini.Ia membuat saya lebih jelas dalam tindakan dan matlamat,lebih berprinsip dan redha dengan takdir yang telah ditetapkan Tuhan.

Jika Nabi Ibrahim sanggup menunaikan perintah Allah SWT menyembelih anak kesayangannya,Nabi Ismail a.s. sebagai bukti ketaatannya yang tidak berbelah bahagi....

Jika Daw Aung San Suu Kyi menghabiskan sisa umurnya memperjuangkan demokrasi di Burma demi membebaskan negara itu di bawah pemerintahan junta..

Jika seorang aktivis politik seperti Mahatma Gandhi sanggup 'berpulun' mengukuhkan semangat nasionalisme di India meskipun diugut dan dihumban ke penjara beberapa kali..

Apa yang telah saya korbankan selama ini sebagai suatu langkah persiapan untuk bertemu Ilahi?Cukupkah?Adakah ibadah saya ini diterima Allah SWT?

Apakah pula nilai dan faedah yang bakal diperolehi oleh seorang gadis dengan mengorbankan kehormatan dan kesuciannya kepada lelaki yang tidak halal bagi mereka?

Do we get more love and respect from people?
No.

Do we make our Mum,Dad,family and friends feel proud of us?
No.Believe me.

Oh,yes,common reason used in drama and also in real life - We'll get some love in return,provided with some conditions.Cinta bersyarat.There's no such thing as free lunch anyway.

Kalau begitu,anda fikirlah sendiri.Bagaimana seorang lelaki itu mampu menjadi suami yang baik,jika dia sendiri sanggup menjadi tupai yang menebuk buah durian?Bagaimana mungkin Allah SWT akan merahmati sesebuah rumah tangga jika selama ini kita seringkali melanggar perintah dan larangannya.Dan zina,adalah di antara perbuatan yang terkeji dan paling dibenci oleh Allah SWT.

"He'll change,one day."

Sigh..I hope so.But,get a grip of yourself.Be realistic,and sensible.Antara kelemahan seorang wanita;mereka suka untuk meletakkan suatu harapan yang belum pasti.Come on,you deserve someone better.Remember,sesal dahulu,pendapatan.Sesal kemudian,tiada gunanya.Sayangilah diri anda dan keluarga.

Buat seluruh lelaki di dunia ini...

Ketahuilah,bahawa tanggungjawabmu adalah untuk melindungi kami,menyayangi kami,dan membimbing kami untuk lebih taat dan dekat dengan Allah SWT.Bukannya mengheret kami ke dalam jurang maksiat bersama kalian.Jika tidak,anda tidak ubah seperti pemberontak-pemberontak Congo yang berterusan menyumbang kepada kehancuran negara republik itu.



Credit to:
http://zahirzainudin.blogspot.com/2009/05/senario-gejala-sosial-di-malaysia-1.html
http://muslimean.blogspot.com/2008/12/sejarah-qurban.html


World's Greatest!





MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com


I am a mountain
I am a tall tree ohh
I am a swift wind sweeping the country
I am a river down in the valley ohh
I am a vision and I can see clearly

If anybody asks you who I am
Just stand up tall
Look 'em in the face and say

I'm that star up in the sky
I'm that mountain peak up high
Hey I made it
Mmm..
I'm the world's greatest
I'm that little bit of hope
When my backs against the ropes
I can feel it
Mmm..
I'm the world's greatest
the world greatest,
the world greatest, forever


I am a giant
I am an eagle ooh
I am a lion
Down in the jungle
I am a marching band
I am the people ooh
I am a helping hand
I am a hero

If anybody asks you who I am
Just stand up tall
Look 'em in the face and say

I'm that star up in the sky
I'm that moutain peak up high
Hey, I made it
Mmmm...
I'm the world´s greatest
I'm that little bit of hope
When my backs against the ropes
I can feel it
Mmmm...
I'm the world´s greatest

In the ring of life, I'll reign love (I will reign)

And the world will notice a king (Oh Yeah..)
When there is darkness, I'll shine a light (Shine a light..)
And mirrors of success reflect in me
I'm that star up in the sky (uh, uh)
I'm that mountain (peak up high) peak up high
Hey I made It (hey I made it)
I'm the worlds greatest (I'm that little bit)
I'm that little bit of hope (uh, uh)
When my back's against the ropes (oh yeah)
I can feel it (I can feel it)
I'm the world's greatest

oooohhhhhhhhhhh
I'm that star up in the sky (star up in the sky)
I'm that mountain peak up high (oh yes I am)
Hey I made It (I made it)
I'm the worlds greatest (I'm that little bit of hope)
I'm that little bit of hope (ohhhhhhohhhh)
When my back's against the ropes ohhhhhh (when my back's against the ropes)
I can feel it ( I can feel it)
I'm the world's greatest (repeat)

It's the greatest
Can you feel it
It's the greatest


I saw the light
At the end of a tunnel
Believe in the pot of gold
At the end of the rainbow
And faith was right there
To pull me through, yeah
Used to be locked doors
Now I can just walk on through
Hey, uh, hey, hey, hey, yeah
It's the greatest
I'm that star up in the sky



Kolej Yayasan UEM Class of 2006.Looking good.


"Everyone can attain success and becomes a great person;you just have to believe! "







Culture,like God and politics is everywhere


Culture has always fascinates me.It makes me want to learn more,and respect others who are differ from us especially in terms of beliefs and set of values.Be it Malay,non-Malay ,Muslim and the non Muslim. Culture, is viewed as the whole way of life of a particular people or social group with distinctive signifying systems and involving all forms of social activity,and artistic or intellectual activity (Williams,1958).It is particularly exhilarating to me when intertwines with history,travel and tourism.

New Form of Imperialism

After the fall of the Ottomans empire,the world were in more chaos than before.

I still remember my visit to Turkey in December 2007,and was offered the alcoholic beverage even though my friend and I were covering ourselves with hijab and proper attire.It’s a pain to see some of our brothers and sisters in faith misunderstand Islam as extreme,conservative and burdening;hence leave Islam for the sake of 'modernisation' and 'social revival'.I believe many of us had experience or at least share the same feeling as I do.


Turkey,in memory.

The Malay and Islamic culture in Malaysia are facing the threats of extinction too as the young generations (read:X and Y Generation) are fond to embrace ‘budaya kuning’,which leads to the increment of people transgress the limits and involve in moral decadence.Unfortunately,they ignored the values and moral principle taught at home and school.Just take a glance at our surroundings - the revealing apparels worn by the youngsters nowadays,the fast food restaurant mostly franchised by the multinational companies from the west,the giant supermarkets and retail shops which supports the exploitation of child labour in order to maximize their profits,various games and reality shows that do not stimulates intellectual thinking among viewers etc.This seems to be another form of colonialisation by the western countries,(mostly) especially due to the expanding concept of globalisation nowadays.We are not only becoming into one Malaysia,yet we are enforcing the concept of ONE WORLD obliviously,particularly with the emergence of internet and low cost of transportation to mobilize across the world.

Analogy in Economics.



P:Price of the good
Q:Quantity of goods demanded(by consumers) and supplied(by supplier/s) in the market
D:Demand curve
S:Supply curve

Let us refer to the diagram above to discuss further on the topic.The current demand for product A is at the equilibrium of P1,Q1.Assuming people are demanding for more product A,this will cause the Demand curve to shift to the right,from D1 to D2.The new price and goods demanded now has increased to the new equilibrium at to P2,Q2.

So,as consumers demand more,they’ll receive more,yet they have to pay extra as the suppliers are profit-motives.

The same thing applies to culture and values.Assuming that product A is a lipstick product.If the multinational countries manage to indoctrinate women that wearing lipstick makes girls more sexually attractive and become more confident,then people will demand for the goods and willing to pay extra money just to become like the model in the advertisement.

Another instances are computer and video games.They have hugely become the substitutes for our traditional games. Who still go out and play congkak,gasing and sepak raga with friends,hands up?!Many,would prefer a no-sweat policy;sitting in front of the televisyen and computer playing wii or playstation although the traditional games are way cheaper than the electronics.

But,if product A is a solat or any ibadah,the explanation will be different as you are dealing a business with your own creator.



As we demand and perform more of sunnah prayers(increase Q1 to Q2),Allah will give us more benefits and mercy in both dunya and akhirat.So,P actually refers to our God’s generosity to pay us rewards for our ibadah.Yet,there are flaws in diagram.When it comes to our beloved God,we can’t compare Him to anything and use this simple diagram to explain about Him.We don’t have that rights,as He has on us.His power,love and kindness to all His creatures is beyond our imagination and capabilities.He is certainly not a profit motive.We do.

Good Culture VS Bad Culture

So,some questions to ponder.

How do you differentiate between good and bad culture?

What is so good with our embedding ourselves with Malay and Islamic culture?And how shall we understand them when most people do not even portray the beauty of those culture?

How do you know the truth is actually the truth?

The Little Nyonya

I stumbled upon The Little Nyonya series in NTV7 a couple of weeks ago.It educates me about Malaysia’s history and the Peranakan culture.To be honest,I know nothing about Peranakan until I watch the show!I truly love the show,and I wish I will be able to see any series that portrays the beauty of Malay and Islamic culture and teachings in the near future.





I strongly believe,that it’s important to know who you are and where you come from,so then you will be more clear on where you are heading in the future.Besides,knowing ourselves better makes us feel more confident,and aware with all the resources around us so we can plan and have more control on our destiny.

Adair(1982) had said once;Culture,like God and politics,is everywhere..

There's no harm on trying to understand these 3 elements :)


Piala Malaysia 2009:'Gomo Kelate Gomo!'

Kemeriahan Piala Malaysia 2009 terasa kian membahang,Alhamdulillah,pasukan bola sepak negeri Cik Siti Wan Kembang telah berjaya menempah tiket untuk ke final Piala Malaysia besok untuk berentap dengan skuad bola sepak dari Negeri Sembilan.
http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/107/m_0e532d63a2674afdae6995f98dd52e9c.jpg
Saya bukanlah peminat tegar bola sepak tanah air(dan luar Negara),namun esok saya akan turut sama memberi sokongan kepada The Red Warriors di hadapan kaca televisyen. Saya yakin bahawa sokongan padu dan doa daripada peminat sangat penting dan ia mampu meningkatkan semangat juang dan daya saing di kalangan pemain untuk beraksi dengan lebih cemerlang dalam setiap perlawanan.

Dengar-dengar cerita,ramai juga peminat bolasepak dari Kelantan yang akan berkonvoi ke Bukit Jalil bagi menyokong pasukan The Red Warriors di sana.Sandaran utama Kelantan sudah tentu Justify Fulldiletakkan kepada pemain penyerang terbaik Malaysia 2009,Indra Putra Mahyudin dan juga Nor Farhan,manakala pihak lawan Negeri Sembilan membariskan trio kebanggaan mereka yakni Zaquan,Zafuan,dan Shukor.

Lewat ini,Kelantan seringkali ditimpa hujan lebat dek musim tengkujuh yang bakal tiba tak lama lagi.Maka,nasihat saya,memandulah dengan cermat dan berhati-hati di sepanjang perjalanan anda.Buat semua penyokong Kelantan dan juga Negeri Sembilan,tak perlulah bawa mercun ke stadium esok.Apetah lagi dengan bom..Gunalah tangan dan anggota fizikal kurniaan Tuhan untuk berbuat amal kebaikan,bukannya membuat onar dan mengundang bahaya kepada diri dan masyarakat.Bukan sahaja rugi di dunia,malah juga akhirat.


video
lagak penyokong cilik pasukan Kijang yang sedang berlatih membaca jampi kemenangan untuk pasukan tersebut



Akhir kata,may the best team win the game..

Hobin Jang Hobin! VS Gomo Kelate Gomo!

PS:Sape penyokong Manchester dan Liverpool tu,mehle sokong Kelantan.Warna baju dah sama dah,'so gu'...hehe..



Twinkle Twinkle

http://1.bp.blogspot.com/_EqQZrgoXvqM/R_fpwJOrg6I/AAAAAAAABTw/44g2Ur3VOvU/s400/Star%2Btwinkle.jpgAlign Centre

Twinkle twinkle satellite
Shining like a star so bright
Cluttering up the evening sky
You're not a star,you are a lie

Twinkle twinkle satellite
Man made garbage in the night


PS: A sarcastic humour from Dawud Wharnsby Ali which I find pretty entertaining,before going to bed tonight.Yadaa..!


Hartaku dan Hartamu

Sudah 3 minggu rasanya saya masuk bekerja.Dan dalam masa 3 minggu ini saya telah belajar banyak perkara;terutamanya tentang susah senang dalam kehidupan.Suatu alam dan persekitaran yang asing pasti akan mengajar anda tentang pelbagai perkara jika anda memerhati dan menggunakan pancaindera yang diberikan Tuhan sebaik-baiknya.Dan hari ini saya ingin berkongsi pemerhatian dan pengalaman yang telah saya lalui sepanjang saya bekerja dalam tempoh tersebut.

Kisah 1:

Dikala jajahan Padang,Indonesia dilanda gempa bumi berskala ritcher 7.6,Kelantan pula dikejutkan dengan kehadiran ribut kencang pada hari yang sama.Ratusan rumah ,kemudahan awam dan juga tanaman telah rosak akibat kejadian ini dan antara mangsa yang terlibat termasuklah seorang pekerja syarikat yang bernama Che Hussin. yang tinggal di Salor.Che Hussin merupakan antara pekerja kesayangan syarikat kerana sikapnya yang rajin dan mudah bertolak ansur dalam sebarang urusan.Pada hari kejadian,kami dimaklumkan bahawa bumbung zink rumah Che Hussin telah tercabut diterbangkan oleh angin kencang,manakala wayar-wayar panjang yang menghubungkan eletrik ke rumahnya dari tiang pencawang telah ditimpa sebuah pokok.Dianggarkan banyak juga wang yang perlu dibelanjakan bagi membaiki kerosakan-kerosakan tersebut,namun gaji yang diterimanya sebagai pemandu lori/van di kilang hanya cukup-cukup sahaja untuk menyara isteri dan anak-anaknya di rumah.


sempat menangkap gambar di rumah Che Hussin-bajet 'wakil rakyat'

Kisah 2:

Pada suatu hari yang panas terik,saya dan abah berhenti di sebuah gerai makan setelah pulang dari urusan bank di Kota Bharu.Tiba-tba,kami dikejutkan dengan kehadiran satu susuk tubuh yang cukup saya kenali;sedang tekun bekerja di gerai makanan tersebut.

Namanya Ida (nama samaran) dan beliau merupakan jiran yang tinggal berdekatan denganku di sini.


mencari jalan keluar dari kesempitan hidup..

Umurnya masih hijau.Merupakan anak sulung di dalam keluarganya.Namun nasibnya mungkin tidak seuntung sebagaimana saya,dan kawan-kawan yang lain.Ida tidak dapat meneruskan pengajian di sekolah memandangkan bapanya langsung tidak mengambil endah akan masa depannya dan adik-adiknya yang lain.Ibunya pula telah melarikan diri bersama lelaki lain meninggalkan Ida terpinga-pinga dikala dia sangat memerlukan bimbingan dan sokongan daripada orang yang dekat dengannya untuk menakhoda hidup ini.Masih lagi saya ingat di waktu kami masih kecil,saya mahu membuang buku-buku dan majalah dirumah kerana ketiadaan ruang untuk menyimpan bahan-bahan bacaan ini.Ida datang ke rumah,dan meminta buku tersebut diberikan kepadanya kerana beliau tak mampu membeli bahan bacaan untuk membantu menambahkan pengetahuannya sebagai seorang pelajar sekolah.

Kisah 3

Salah seorang pekerja abah berkahwin buat kali ke 3 setelah bercerai hidup dengan kedua isterinya yang lain.Maka,saya dan keluarga mengambil peluang untuk beramah mesra dengan isteri baru Abang L dengan menjemput mereka untuk hadir makan-makan di rumah.

Isteri abang L,Kak T membawa bersama satu-satu anaknya hasil daripada perkongsian bersama dengan suaminya yang terdahulu.Kak T ditinggalkan suami ketika anaknya berumur 6 bulan.Sunyi tanpa berita..apetah lagi untuk menunaikan nafkah zahir dan batin buatnya.Namun saya dapat lihat keazaman dan kegigihan Kak T membesarkan anak perempuannya agar anaknya itu tidak mengalami nasib seperti dengannya.Moga-moga adik Intan Syahiqah membesar menjadi anak yang solehah,berilmu dan berbakti kepada kedua orang tuanya.


http://dian33.files.wordpress.com/2009/04/ibu-dan-anak-di-aceh1.jpg
pejuang kehidupan..

Watak-watak dalam ketiga-tiga kisah di atas memiliki suatu persamaan.Mereka berasal dari golongan yang kurang berada,namun mereka tidak menyerah kalah dan memilih untuk bekerja keras bagi menyelesaikan saki baki kehidupan mereka.Sungguh,,mereka ini pejuang kehidupan!Masing-masing adalah insan istimewa yang dipilih Tuhan untuk mengharungi ujian duniaNya,terutamanya dari sudut harta,kesabaran dan tawakkal.Firman Allah SWT di dalam Surah Al Imran ayat ke 3 :

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ 

"Hai orang-orang beriman,bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu."

Perihal yang sama juga disebut dalam surah al Baqarah,ayat ke 155:

وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَىۡءٍ۬ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصٍ۬ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٲتِ‌ۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ

"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu,dengan sedikit ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa dan buah-buahan.Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar."

Jadi,sabar adalah kunci kejayaan bagi orang-orang yang beriman.Dan orang yang beriman itu sama sekali berbeza dengan orang yang tidak beriman i.e. the non believers.Bagi yang meletakkan ilah dan pergantungan mereka kepada manusia;ingatlah bahawa setiap makhluk ciptaan Allah SWT telah ditentukan rezeki mereka hatta bayi kecil yang tidak berdaya untuk memahami dan berbuat apa-apa.

Setelah bekerja di syarikat milik ayah,sedikit sebanyak ia membuka mata bahawa ayah saya telah banyak menghabiskan kudrat dan sisa umurnya untuk memperkukuhkan syarikat ini.Dan wang hasil daripada perniagaan tersebut sudah tentu dilaburkan kembali kepada kami,anak-anaknya yang kadang-kadang alpa mengingati jasa dan keringat yang telah ditumpahkannya.Alangkah beruntungnya hidup kami adik-beradik kerana begitu senang sekali bagi kami mendapatkan akses kepada makanan,tempat tinggal,sekuriti,pendidikan dan kesihatan.Cukuplah jika dibandingkan diri ini dengan watak-watak dalam kisah di atas..Apetah lagi jika dibandingkan dengan saudara-saudara kita Palestin,Mindanao,Afghanistan,Iraq,Acheh dan sebagainya?Apakah kita masih buta,pekak dan sombong untuk melahirkan rasa syukur atas segala nikmat dan rahmat yang melimpah ruah selama ini?

Sebagai seseorang yang mahu memaknakan kehidupan sementara ini,saya ingin mengajak rakan-rakan untuk sentiasa aktif bukan sahaja dalam berzikir tapi juga berfikir,apa yang boleh kita sumbangkan dalam ruang dan kesempatan yang ada,khususnya bagi pelajar yang bakal pulang dari overseas.

Selaku peminat setia carboot,saya mencadangkan rakan-rakan membeli bahan bacaan untuk kanak-kanak yang sangat murah di carboot,dan derma atau pinjamkannya kepada mereka yang memerlukan di tanah air,selain membelinya untuk keperluan masa hadapan anda(ehem)..Jika harga standard buku kanak-kanak Disney di Malaysia boleh mencecah berbelas malah berpuluh-puluh ringgit,anda boleh mendapatkannya di carboot dengan harga 10,20 or 50 pence sahaja.Malah,yang lebih menyoronokkan,anda turut berbakti dalam membentuk masyarakat yang lebih berilmu dan suka membaca!


antara buku yang sempat dibeli di carboot

Dan ingatlah,syarat untuk bertemu dengan Alla SWT ialah mati.,Dan di antara perkara yang disoal dan diadili Allah SWT setelah meninggal dunia kelak ialah ke mana harta yang diperolehi setiap hambaNya itu dibelanjakan:

Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi;

"Tidak bergerak telapak kaki seseorang hamba pada Hari Kiamat sehingga diminta bertanggungjawab tentang 4 perkara:
  1. Tentang masa muda,untuk apa dihabiskan,
  2. Tentang dari mana hartanya diperolehi & ke mana ia dibelanjakan
  3. Masa hidup,dimana dimanfaatkan,
  4. Dan tentang masa sihat,kemana dihabiskan"

Jika anda bertanya kepada saya tentang tips-tips menguruskan kewangan and how to expand your income untuk masa hadapan,jawapan saya mudah sahaja:

It’s not about how much money you have,but what you do with it.

Heh,cakap memang senang…but you have my best wishes;sama ada untuk pelaburan anda di dunia mahupun di akhirat.Semoga kita menjadi hambaNya yang kaya dengan amal dan taqwa!

PS:Buku-buku novel etc dari carboot juga boleh didermakan di perpustakaan sekolah-sekolah,khususnya di kawasan pedalaman :D Marilah beramal,beramal kerana Allah..Takbir!!






Aku,Kerja dan Dot Dot Dot

Buat rakan-rakan yang ingin tahu tentang update diri ini..

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah sekarang saya bekerja sementara di sebuah syarikat milik ayah di Kota Bharu,Kelantan.Syarikat tersebut asalnya mahu diwariskan kepada saya atas dasar penglibatan dan pengetahuan serba sedikit saya tentang dunia business,finance dan marketing.Apetah lagi,nama syarikat pun dah diletakkan nama Intan-‘Intan Edible Oil Sdn Bhd’.Suatu 'kebetulan' yang menjadi sebutan ramai...Namun begitu,saya telah berfikir masak-masak dan mengambil keputusan untuk menolak tawaran tersebut kerana saya mahu menentukan hala tuju hidup saya yang sendiri.Alkisahnya lebih kurang sama sahaja seperti yang anda telah lihat dalam drama-drama Melayu di kaca televisyen,cuma kali ini pelakonnya adalah kenalan anda sendiri =P


di satu sudut tempat ku bekerja

Selepas tamat peperiksaan SPM,memang Abah mahu kami adik beradik bekerja sementara dan berkhidmat dengan beliau bagi memajukan perusahaan ini.Tapi entah kenapa,saya kurang berminat.Saya ‘memberontak’ kerana merasakan diri ini dipaksa melakukan sesuatu yang saya tidak suka.Hasilnya,saya tiada pengalaman bekerja jika dbandingkan dengan adik beradik yang lain yang lebih agresif mencari wang dan pengalaman berurusniaga di syarikat abah.Mereka juga jauh lebih bijak bermain saham berbanding saya yang hampir 0 knowledge dalam arena ini;walhal saya mengambil jurusan bisnes di UK.

Kali ini saya mahu menebus masa dan peluang yang telah sengaja saya tinggalkan satu ketika dahulu.Saya mahu bekerja bersungguh-sungguh sementara menunggu tawaran daripada Petronas dan syarikat-syarikat yang lain.Untuk pengetahuan semua,setiap hari kecuali hari Jumaat,saya akan bekerja bermula dari pukul 8 pagi hingga 6 petang.Faktor kesibukan dan kepenatan merupakan antara faktor utama yang boleh menyebabkan kita rasa tersisih dan seterusnya futur daripada menyumbang kepada masyarakat.Ini belum dikira lagi komitmen terhadap suami dan keluarga di masa akan datang.Sekarang,barulah saya faham sedikit sebanyak mengapa alam pekerjaan dan keluarga menjadi suatu cabaran besar bagi seorang insan berjiwa pejuang Islam untuk terus beristiqamah dalam perjuangan yang dipilihnya.’Willpower without motivation’ tidak cukup untuk seseorang itu untuk terus kuat dan beristiqamah.I do believe that everyone needs motivation in order to get what they want in life.Be it self actualisation,love,security etc.Sokongan daripada teman-teman juga memainkan peranan penting agar diri kita tidak tergelincir dari terus melakukan peranan sebagai hambaNya.


antara barangan yang dijual

Tempoh hari,saya dilontarkan dengan suatu soalan daripada seorang teman.Beliau bertanyakan tentang bagaimana skills,pengalaman dan ilmu yang diperolehi saya setelah melibatkan diri dalam aktiviti dan program di UK membantu kerjaya saya di Malaysia.Saya masih belum bekerja secara tetap dengan mana-mana syarikat,namun alhamdulillah,penglibatan saya dalam beraktiviti di sekolah dan universiti banyak memberi impak yang positif bukan sahaja dalam kerjaya,malah dari sudut yang lain jua.

1. Lebih tahan lasak:Walaupun diasak dengan kesibukan,kepenatan dan stress bekerja (kadangkala),saya dapat menghadapi situasi ini kerana pengalaman berharga ini telah terlebih dahulu saya perolehi semasa berorganisasi di UK.Rintangan seperti malas,jemu dan putus asa dapat ditangani dengan baik.

2. Skil dalam berkomunikasi:Rutin harian memerlukan saya bertemu dengan bermacam-macam orang termasuklah pengurus-pengurus syarikat,pegawai bank dan kerajaan,para pekerja dan juga pelanggan syarikat sendiri.Penglibatan berprogram semasa menuntut di universiti khususnya telah menajamkan lagi soft skill yang sedia ada ,dan membantu saya untuk memahami sikap manusia yang pelbagai dan bagaimana untuk menghadapi mereka dengan sebaiknya.

3. Peningkatan keyakinan diri:Saya dah tak takut untuk travel jauh-jauh,berurusan dengan orang-orang yang lebih tua dan berpangkat dari saya,etc.

4. Sumbangan idea: Abah pernah meminta pandangan dan idea untuk membantu menguruskan masalah di syarikatnya terutamanya apabila berhadapan dengan ‘mischief’ workers.Alhamdulillah,sedikit sebanyak saya dapat berkongsi dengannya ilmu dan hal-hal pengurusan organisasi yang diperolehi bukan sahaja daripada lecture,tapi juga dari penglibatan dalam program dan aktiviti di UK.


Dunkirk Quiz with the locals

Ternyata penglibatan diri ini dalam program dan aktiviti di luar akademik bukanlah suatu yang sia-sia.Banyak faedah yang bakal diperolehi,jika anda bijak dan sanggup memanfaatkan peluang yang yang terbentang.Jadi,selaku seseorang yang sudah melalui peringkat universiti,dan baru menapak dalam alam kerjaya,saya sangat-sangat menyarankan untuk adik-adik di sekolah dan universiti untuk bergiat aktif dalam bidang ko-kurikulum tanpa mengenepikan soal ilmu dan pelajaran di institusi pendidikan masing-masing.InshaAllah,jika anda yakin dan bekerja dengan bersungguh-sungguh,anda pasti akan lihat hasil pelaburan anda ini di masa hadapan,tidak kira dalam apa juapun bidang yang anda ceburi kelak.

Wallahualam.

PS:Diamku bukan beerti lemah.Sepiku bukan bermakna futur..(ehe,walaupun sebenarnya dah hampir mandom tahap dewani :P)


Rumours

I heard rumours ...

It's about Petronas;trying to lay off its people.

The reason?Still unknown.

But parent-anak, husband-wife will be the victims. Only one of them will still remain.

So far,the new policy has been successfully enforced.

New policy = Petronas staff isn't allowed to marry their colleague



Weird eh?

I wonder what‘s their plan?This is somehow a mind boggling for a person like me.

Ha ha..

Nak apply Exxon Mobil la kejap lagi :P


PS:Ehem...May I remind you that this is just rumours..So,no worries
too much.Besides,rezeki Allah ada di mana-mana sahaja ~

Toyol dan Pahala


Watak-watak:

Adi,berumur 7 tahun.Seorang anak yang nakal dan buas.

Ali,3 tahun.adik kepada Adi,juga merangkap sebagai pengikut setianya.

Sepiah atau lebih dikenali sebagai Mak Yah,pemilik warung nasi lemak paling famous di Kampung Din Beramboi.Bakal menginjak 40 tahun Oktober ini.Malang seribu malang,walaupun jelita dan baik hati,beliau masih lagi single dan available.

Disuatu hari yang indah ..

Adi:Heyyyyyy!!Apa Ali makan berterabur sana sini ni?Macam toyol…Ali makan macam toyol,tau tak?

Telinga Mak Yah berdesing-desing.Beliau yang duduk berdekatan dengan dua beradik tersebut pada ketika itu cukup pantang mendengar perkataan-perkataan kesat dan kata-kata yang menjatuhkan maruah orang.Sabarnya cepat menipis jika berhadapan dengan orang yang bersikap sedemikian.

Rasa marah Mak Yah meluap-luap.Bagaimana budak sekecil si Adi ini boleh menghamburkan perkataan sedemikian?Kurang adab namanya!Dari mana dia belajar?

Si Adi masih lagi mengutip sisa makanan adiknya di atas lantai sambil memarahi adiknya yang termangu-mangu apabila digelar toyol oleh abang kandungnya.Si Ali;membisu seribu bahasa.Takut agaknya..

Mak Yah masih lagi geram,namun apabila memikirkan Adi dan Ali masih kecil,dan keperluan untuk menyelesaikan perkara ini dengan cara yang lebih efektif(pendekatan psikologi),cepat sahaja hati Mak Yah sejuk kembali.Darimana mereka belajar bercakap sedemikian sudah tidak penting bagi Mak Yah,yang menjadi prioritinya sekarang adalah memberi kefahaman kepada anak-anak ini bahawa berkata kesat,menghina orang dan seumpamanya adalah salah;sama ada dari sudut pandangan Islam ataupun dari konteks slogan Satu Malaysia.

Mak Yah:Adi,kenapa cakap camtu?Tak baik tau.. lain kali jangan cakap camtu kat adik ok?Meh

Mak Yah tolong kutip makanan ni sekali…

(Mak Yah cuba memainkan peranan dan memasang umpannya.)

Adi:Kenapa tak baik pulak?Memang Ali makan macam toyol pun..bersepah!&%@!

Mak Yah (tengah bersabar):Hurmm…sekarang Adi cakap kat orang lain macam toyol.Kalau lain kali,ada orang yang cakap Adi toyol,hantu pocong,atau mengata benda lain yang tak best kat Adi,Adi marah x?

Adi:mmm…Adi..marah la…

Mak Yah:Jadi Adi fahamlah kan kenapa tak boleh cakap buruk kat orang lain?Kalau kita tanak orang mengata dan buat jahat kat kita,kita janganlah buat jahat dan mengata kat orang.So,boleh tak Adi jangan buat lagi macamtu?OK?

Adi:mmm..ok (sambil tersengih).

Mak Yah:Haa,bagusnya Adi ni,cepatje faham…Kalau Adi jadi baik, Allah suka tau.Boleh dapat banyak pahala..

Adi:Ha?Pahala?Pahala tu apa Mak Yah?

Laju sahaja Adi memotong percakapan Mak Yah.Perkataan ‘pahala’ sangat asing dalam hidupnya.Masih banyak lagi perkara tentang hidup ini yang masih belum diterokainya,dan dia ingin tahu segera.

Mak Yah:Errr….camne nak cakap ye?Pahala ni macam hadiah kat sape2 yang buat baik.Kalau kita selalu buat baik,banyakla pahala kita dapat nanti.Semuanya Allah yang beri..

Mak Yah menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.Cuba sedaya upaya meletakkan pemikirannya setaraf dengan pemahaman anak yang berumur 7 tahun itu.Mudah-mudahan ia mampu ‘mencapai equilibrium’ yang dihajatkan.Namun,Mak Yah dapat rasakan bahawa penjelasannya tentang konsep pahala masih kabur dan sukar untuk dihadam oleh Adi.

Adi:Hadiah?Hadiah tu tu free tak?Aaaah,Mak Yah tipu…Adi nak jadi jahat.Adi suka jadi orang jahat.Adi tak nak jadi baik.

Terus Adi berlalu meninggalkan Mak Yah bersama dengan adiknya tanpa menghiraukan Mak Yah yang masih mencari cara terbaik untuk memberi penjelasan kepada Adi tentang konsep 'pahala dan dosa' . Mak Yah terkedu sebentar.Hatinya bertambah risau apabila memikirkan siapa yang boleh membantu membentuk Adi dan adiknya untuk mengenal Islam dan memiliki peribadi sebagai seorang muslim yang beriman.Hendak diharapkan sepenuhnya kepada kedua ibu bapa Adi,Mak Yah kurang pasti….Mak Yah kurang yakin melihatkan teladan yang diberikan oleh kedua ibupa Adi dan persekitaran yang disediakan untuk anak-anak ini membesar dirasakan tidak sesuai dengan fitrah seorang anak kecil seperti Adi.



Sekalipun Mak Yah tidak mempunyai anak,Mak Yah tahu bahawa anak ini adalah amanah yang besar dari Allah SWT.Sama ada anak itu luar nikah mahupun tidak,anugerah terindah dari Allah SWT ini mempunyai tabi’e yang berkeadaan suci bersih tatkala melihat ‘dunia baru’ di luar rahim ibunya.Sabda Rasulullah SAW:

Tiap-tiap anak dilahirkan berkeadaan fitrah (suci bersih), maka kedua-dua ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi'

(Riwayat Bukhari)

Dalam diam,Mak Yah mengangkat kedua belah tangannya dan berdoa agar Adi dan Ali membesar dengan selamat dibawah lembayung Tuhan yang mempunyai sifat ar-Rahman dan ar-Rahim kepada seluruh makhluk ciptaanNya.Moga mereka dilindungi dan diberkati selalu,sama ada di dunia ataupun di akhirat sana…

Dan moga Sepiah@Mak Yah,cepat dapat jodoh yang baik-baik juga.Dah nak masuk era 40s ni,walaupun kata orang putih “life begins at 40”.

Ceh!


Katakan Tak Nak Pada Rokok

When I was leisuring around,watching television at home;there's this one advertisement by Kementerian Menterian Kesihatan Malaysia managed to catch my attention.A heart wrenching Anti Smoking Campaign that almost send me into tears:




According to statistic,smoking contributes to more than 10 000 deaths per year,30% of them are due to 10 types of cancer including 'barah paru-paru,mulut, esofagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut',and 50% of the deaths are caused by the stroke and heart failure.

Regarding Dr Sallehudin(I'm not sure who he is unfortunately),more than 100 000 smokers are sent to the hospital around Malaysia,and what's more;the government are losing approximately RM 20 BILLION due to the cost treatment and productivity loss annually.


cigarette vending machine in German.

I hope everyone understand this message and realize that smoking does not make us look cool,sexier or even better than other people.Instead,smoking DESTROYS our lives!And this Ramadhan,can be a good start for all of us to start a new life afresh,towards a healthier life without cigarette/tobacco :-)


“Bukan dari golongan kita, siapa yang menyerupai orang yang bukan dari kita. Jangan mengikut-ikut kaum Yahudi dan Nashrani” (At-Termidzi)


Further readings:
Tabiat Merokok,Kesan dan Akibat
Mitos-mitos Merokok



Another Episode

Rindunya dikejar angsa-angsa yang bermastautin di Lakeside,memberi mereka makanan dan berjalan melalui padang universiti yang penuh dengan harta-harta mereka..

Rindu akan family postgrad yang ramah tamah dan air tangan mereka yang boleh membuatkan anda meracau di tengah malam..

Aku rindu suasana iftar jamaie dan sambutan Hari Raya Aidil Fitri di UK.Terasa 1 Malaysia yang sebenarnya,berbanding tanah air sendiri yang lebih bersifat retorik semata-mata.

Rindu untuk mempraktikkan Islam yang syumul dengan bebas.

Rindu manggo lassi Desi Express dan kebab Khyber Pass yang sangat menyelerakan.

Rindu untuk membeli belah di carboot yang sangat murah,dan berbual dengan pakcik dan makcik tua di sana yang sangat mesra.

Banyak sungguh kenangan di sana,baik yang manis mahupun yang masam-masam sikit.

Alhamdulillah,aku berjaya bergelar sebagai alumni The University of Nottingham sebagaimana Perdana Menteri Malaysia yang ke 6,Dato' Seri Najib Abd Razak,hehe...tak sabar rasanya menunggu kepulangan rakan-rakan medik yang bakal mengisi perjuangan Islam di Malaysia kelak.

Buat warga baru Nottingham,selamat datang!!Hargailah kehidupan dan pengalaman anda di bumi bertuah ini~


Fastabiqulkhairat:Tips Menjaga Orang Yang Sakit




Seorang teman memberitahu saya bahawa orang yang menjaga orang yang sakit adalah orang yang beruntung,kerana mereka dipilih oleh Allah SWT untuk menghadapi ujian kesabaran.Begitu juga dengan pesakit itu sendiri.Fizikal dan mental mereka diuji Allah,dan mungkin kesakitan yang mereka hadapi ini adalah kafarah-menghapuskan dosa dan meningkatkan darjat disisi Allah hasil daripada kesabaran terhadap penyakit atau ujian yang ditimpakan. Ketika berjaulah ke Kuala Lumpur beberapa hari yang lepas,teman saya itu sempat berkongsi suatu ilmu yang saya kira sangat menarik untuk dikongsi di blog ini.Ia berkenaan adab dan tips menjaga orang sakit.Cukup praktikal dalam kehidupan,namun mungkin ramai dilkalangan kita yang masih belum tahu.Diantara tips-tips yang diberi beliau:

1.Pertama,UBAH MINDSET.Kita harus yakin bahawa semua penyakit bukanlah sebagai musibah ke atas pesakit.Sebagai seorang practicing muslim,sebaik-baiknya kita banyakkan berdoa moga-moga penyakit yang ditimpakan kepada pesakit adalah kafarah dari Allah SWT.

2.Selain itu,kita juga perlu percaya dan turut meyakinkan pesakit bahawa SETIAP PENYAKIT PASTI ADA UBAT.Sabda Rasulullah SAW dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Dawud:
"Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua"

Ini memberi maksud,bahawa usaha mencari penawar kepada sesuatu penyakit perlu diteruskan,dan pesakit tidak boleh berputus asa dengan takdir yang telah ditetapkan oleh Allah SWT terhadapnya.

3.Tanggungjawab menjaga pesakit bukanlah suatu tugas yang mudah.Maka,banyakkan BERDOA agar Allah SWT kembalikan nikmat kesihatan kepada pesakit,dan moga-moga Allah kurniakan kita kekuatan dan kesabaran yang berterusan sepanjang menjaga kebajikan mereka.

4.BERSIHKAN HATI,PERKUKUHKAN AMALAN.Hanya dengan mengingati Allah,hati ini akan menjadi gembira dan ikhlas dalam memberikan bantuan kepada mereka yang memerlukan.

5.Sekali sekala,TUKAR ENVIRONMENT demi menceriakan pesakit.Tempatkan mereka dibilik yang mempunyai pengudaraan dan pencahayaan yang baik(eg:buka tingkap,selak langsir).Jika pesakit sukakan pokok-pokok dan bunga,hiasi bilik dengan pokok atau bunga yang menjadi kegemarannya.Anda juga boleh memakaikan mereka dengan pakaian kegemaran atau lain-lain accessories yang boleh membantu meningkatkan mood dan suasana sekeliling yang suram.

5.SENYUM DENGAN IKHLAS.No need to elaborate more;it truly helps.Tidak ada sesiapa mahu melihat rupa kita yang masam mencuka bukan?

6.BUAT LAWAK.Sejujurnya,saya berpendapat bahawa untuk membuat lawak kepada pesakit adalah amat sukar apetah lagi jika pesakit tengah down,marah,stress dan lain-lain.Cara lain yang boleh kita gunakan ialah dengan menonton video kelakar-eg:video Ustaz Azhar kat youtube pun ok,hehe..




7.Cari dan SELONGKAR BARANGAN LAMA (eg:gambar,muzik),dan tunjukkan kepada pesakit.Remind them all the good memories ,and cherish them .

8.SENTUHAN.Sentuh dan belailah pesakit dengan penuh kasih sayang.Dikala ini emosi mereka mungkin amat lemah,maka sokongan dan perhatian anda amat-amat diperlukan.Sungguh,sentuhan dan belaian anda mampu untuk menenang dan memberi semangat kepada para pesakit,inshaAllah.Just don’t be shy to do it.

FASTABIQULKHAIRAT

Malam selepas perbincangan dengan teman saya itu,kami bergerak ke kolej pula.Di sana,kami membincangkan tentang isu fastabiqulkhairat-berkejar kejar dalam mengerjakan kebajikan.Alhamdulillah,kelihatan semua naqibah faham akan peranan masing-masing dan sumbangan yang boleh diberikan oleh mereka terhadap kolej setelah diberi penjelasan ringkas daripada super seniors.Setelah tamat diskusi,kami menghadap lebihan makanan moreh,yang seringkali menjadi masalah utama tiap kali di bulan Ramadhan.Bukan sahaja di Kolej Yayasan UEM,malah ia berlaku di kebanyakan tempat lain juga.

Melihatkan adik-adik MUSCOM yang termangu memikirkan cara untuk menghabiskan makanan ini,kami memberi cadangan kepada mereka untuk menjaja sahaja makanan lebihan tersebut kepada pelajar dan juga staff kolej seperti pakcik-pakcik jaga yang mungkin kelaparan di kala menjaga ketenteraman kolej.

“Hurm..korang tau tak,biasanya apabila kita dapat ilmu dan faham tentang sesuatu perkara,kita pasti akan diuji Allah selepas tu,”saya cuba menyucukkan jarum,dengan niat mahu menaikkan semangat adik-adik ini untuk menjaja lebihan makanan tersebut.

“Apa maksud akak?”Tanya mereka.

“Bukan ke kita baru belajar tentang fastabiqulkhairat sebentar tadi?Agaknya inilah ujian daripada Tuhan bagi menguji sejauh mana kefahaman dan kesungguhan adik-adik dalam mengaplikasikan perkara ini dalam kehidupan seharian.Malah,ini juga peluang kepada kalian untuk berbuat kebaikan,dan menambah amal jariah.Benda-benda camni,hanya insan-insan terpilih je yang dapat tau.”Tambah saya lagi.Semakin galak perasaan mahu menyakat,namun pada masa yang sama,saya mahu mereka memahami dan memiliki sikap ikhlas untuk memberi.Gembira apabila diberi ‘pekerjaan’.

Dan alhamdulillah,adik-adik tersebut melakukan tugas tersebut dengan baik sekali pada malam itu.

GILIRAN TIBA

Sebaik sahaja saya pulang dari jaulah di KL dan Tanjung Malim,tiba giliran saya pula untuk diuji.Ummi demam panas sepeninggalan saya ke KL beberapa hari.Dua,tiga hari ini beberapa lagi sanak saudara jatuh sakit,dan tiba masa untuk saya mengamalkan tips yang saya pelajari daripada teman saya tersebut ketika berhadapan dengan orang yang sakit.

Memang bulan puasa ni banyak perkara menarik yang berlaku.Setiap kali apabila saya cuba untuk memahami tentang sesuatu particularly mengenai Islam,sekejap sahaja Allah SWT akan bagi jawapan samaada dalam teori dan praktikalitinya.Saya tidak perlu menunggu lama.Is it a coincidence?Well,I don’t think so.Semua yang berlaku adalah kerana kemahuan dan kehendakNya.Setinggi-tinggi puji dan kesyukuran buat Allah SWT,kerana masih sudi memandang dan membimbingku meskipun aku bukanlah siapa-siapa,hanya hambaNya yang miskin lagi hina.

Silaturrahim Membawa Berkat

It has been a week since I came back home to Malaysia for good.During this period,I have received 3 prank calls after publishing my phone number in facebook.The first one is from a good friend of mine who acted as a Malaysian Airline Officer,the next one covering herself as Petronas Officer,and last but not the least,my own brother called me and acted as policeman who wanted to give me ‘saman’ without a valid reason.Very naughty!But alhamdulillah,the three of them failed to ‘kenakan’ me as I manage to discover and reveal their identity first before they went any further =P

In the mean time,there are also some of my friends and relatives who contacted me and wanted us to keep in touch again.In other words, we wanted to 'eratkan tali silaturrahim yang kian renggang setelah kepemergian saya ke UK’ for almost 2 years.And talking about silaturrahim,it reminds me of some of my reading recently;which is about upholding the ties of kinship as practising Muslim.


Pemberian bapak-bapak dari Dunkirk Jaya.Terima kasih.

Many verses in al Quran reiterate and affirm the position of arhaam(derives from the word rahm/kinship) in Islam,encouraging people to uphold the ties of kinship and instilling a strong sense of the importance of recognizing kinship rights,and warning against abusing them.One of these ayat is from Surah 4,verse 36.It says:

"Worship Allah,and join not any partners with Him;and do good-to parents,kinsfolk,orphans,those in need.Neighbours who are near,neighbours who are strangers,the companion by your side,the wayfarer(you meet)..."

There is actually a long conversation recorded in history between Roman Emperor Heraculius and Abu Sufyan,who is the Makkah leader at that time.When Heraculius asked Abu Sufyan, “What does your prophet order you to do?”Abu Sufyan answered, ”The Prophet tells us to worship Allah alone and do not associate anything with Him.Give up the religion of your forefathers.’He tells us to pray,to tell only truth,to be chaste and to uphold the ties of kinship,”In other words,Abu Sufyan is trying to put a distinctive features of Islam when the emperor tries to understand Islam for the very first time,which includes upholding the ties of kinshship.Therefore,upholding the ties of kinship is counted as one of the major characteristics of the religion,along with pure monotheistic belief in Allah,establishing prayers and adherence to truthfulness and chastity.

Meanwhile,another great sahabi,Abu Hurairah RA never liked to make supplication to Allah in a gathering in which a person who had broken the ties of kinship is present,because this would prevent the mercy from descending and the du’a from being answered.He once said,that he heard the prophet SAW say:

the deeds of the sons of Adams are shown to Allah every Thursday evening,night preceding Friday,and the deeds of the one who breaks the ties of kinship are not accepted.(Bukhari:al Adab al Mufrad)

So all Muslim who are sensitive and hoping to earn the pleasure of her Lord and attain salvation in the hereafter should be deeply shaken after hearing this news.

What makes the matter more interesting is when I got to know that Muslim will earn two rewards when she treats her relatives with kindness and respect:one reward for maintaining the relationship and another reward is for giving charity,if the Muslim is rich and can spend money on his/her relatives.Indeed,Muslim woman in particular(since I’m a woman,ehe..) who is truly guided by the Islamic teachings will not neglect to uphold the ties of kinship,and never lets the responsibilities of motherhood or the burden of caring for her house and husband distract her from always upholding these ties.She will organize her time wisely so that she may visit her relatives, following to Islamic teaching which regulates these relationships and ranks them based on priority and degree of closeness;starting with the mother,then moving on the father,then the other relatives,from the most closely related to others who are more distantly related.




Hence,the Prophet PBUH urged Muslim to uphold the ties of kinship even in the simplest of ways:

“Maintain your ties of kinship even it is merely with greeting(i.e. saying Assalamualaikum)”(al Bazzar from Ibn Abbas,as stated by Al Haythami in Kash al Astaar,2/373).

In Conclusion:

1.Muslim should understand the broad meaning of upholding the tie of kinship i.e any act of goodness that will increase human feelings of love,compassion and mutual support among those who are related to one another even just by giving the salam.

2.Buat apa gaduh-gaduh??Chill..~You’ll earn rewards from Allah,and will win the affection of your friends and relatives.

3.Kalau saya tak sempat contact and keep in touch dengan semua orang,minta maaf.Ingatkan saya jika lupa akan tanggungjawab ini.Please help me to walk the talk.

4.Rakan-rakan,please keep in touch.Jangan sombong-sombong kalau dah berjaya,sama ada dalam kariera atau rumahtangga.

5.Jangan malu dan segan kalau nak belanja Cik Intan if you want to strengthen our friendship/relationship.It’s always my pleasure.LOL.

6.Jangan kedekut nak belanja famili dan kawan-kawan juga.Rezeki itu milik Allah SWT,dan kongsilah rezeki tersebut bersama teman-teman yang lain khususnya mereka yang lebih memerlukan.


Ohh,especially to my beloved brother Mat D,Happy Birthday, and congratulations on your success in completing Certified Accounting Technician Qualification with flying colours.Memang kamu ni adik sayalah,huhu..(baca:saya bangga ada adik macam kamu)




FUIYO 2009.Berusaha!

Fuiyo..

Laju sungguh promotion program FUIYO tahun ni ye?Well done,and keep it up guys!Semoga Allah merahmati kalian dan memudahkan segala urusan,inshaAllah.

Best wishes from me =)

-Yang mendoakan dari jauh-



Visit:http://fuiyo.iluvislam.com/

Menua

Semakin lama,semakin slow update blog ini.Ada sebab musababnya,namun itu semua tidak boleh dijadikan alasan untuk melepaskan diri.Sungguh,diri merasa bersalah kerana telah banyak mencuri masa rakan-rakan yang berkunjung ke blog ini.Mohon ampun dan maaf..Muhasabah untuk diri ini bahawa tanggungjawab 'berblogging' masih perlu digalas sebaik mungkin..Berani buat,beranilah tanggung..ye dok?

Saya sebenarnya baru sahaja pulang bercuti dari German dan Brussels bersama keluarga.Memandangkan tenancy di Riverside Point sudah lama tamat,saya terpaksa berteduh di rumah teman-teman dan alhamdulillah,kini saya 'menumpang kasih' di rumah Zaffan pula.(tq yer cik kak!).

Hari Jadi


kek 'buatan' pi'e

Usia saya meningkat lagi dari angka 22 ke 23 pada tanggal 13 Julai lepas.Bagaimanapun,terima kasih yang tidak terhingga buat teman-teman yang menganjurkan surprise birhday party sama ada di Dunkirk mahupun di Riverside.Minta maaf jika respon saya yang kurang memberansangkan anda;yang mungkin akibat kepenatan yang masih belum hilang,hehe..Setinggi-tinggi penghargaan juga kepada teman dan sahabat handai yang menghantar mesej samada melalui facebook,instant messenger dan juga telefon.Sedikit sebanyak,tersentuh juga hati ini lebih-lebih lagi apabila ada teman yang cuba sedaya upaya menjadi insan terawal dan insan yang terakhir mengucapkan Selamat Hari Lahir pada hari tersebut.Tidak lupa,Happy Belated Birthday to Lisley Salimin (aka Gyl),Danish(adik Hazriq),dan Kak Ina (isteri UZAR) yang berkongsi tarikh harijadi mereka bersamaku.Dan yang paling penting,sekalung penghargaan buat ibuku,Zainab bt Ishak kerana bersusah payah melahir dan membesarkan anak gadisnya yang nakal ini.Semoga Allah melimpahkan rahmat,dan nikmat iman dan kesihatan kepada kalian semua,inshaAllah..

Graduation

I believe my graduation ceremony is so different when compared to the graduation ceremony back in Malaysia.Ours are very simple and precise.We have no rehearsals or even briefing for the graduation day.And no long talks from the chancellor and d gang as well (phew).Sadly,Intan Nadia tak sempat ambil gambar banyak-banyak sebab kelam kabut sikit on that day.But,nevermind..The exciting future is waiting ahead,and I should focus more on my future rather than thinking on such trivial things.




Maka,berakhirlah sebahagian daripada fasa kehidupanku..Kalau nak diikutkan,hampir setiap hari juga saya membilang umur,berfikir dan bermuhasabah;betapa cepatnya masa berlalu,dan betapa cepatnya saya menua.Wah,semuanya berlaku tanpa sedar dan tanpa kawalan (of course).Doakan juga agar saya mampu untuk beristiqamah dalam kebaikan meskipun dibebani dengan tambahan komitmen di masa hadapan.InshaAllah,masa depan yang lebih baik sedang menunggu kita dihadapan.






Dijangkiti Swine Flu?


Terdapat banyak hadith yg menerangkan bhw kesakitan (ujian) dapat memadamkan kejahatan dan menghapuskan dosa..

Diriwayatkan dr Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, bhw Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Apabila Allah menghendaki kebaikan ke atas seseorang, Dia akan mengujinya dengan kesulitan..

Dan juga hadith ini

Diriwayatkan juga dr Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, bahaw aRasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Untuk setiap musibah, penyakit, keresahan, kesedihan atau kesakitan yg menimpa seorang Muslim – hatta luka yg disebabkan tertusuk duri – Allah akan menghapuskan dosa2 nya..



Sebentar tadi,saya baru sahaja mendapat berita bahawa beberapa peserta rombongan umrah yang saya ikuti tempoh hari telah dikuarantin sama ada di hospital atau di rumah kerana dijangkiti virus H1N1 i.e. selsema babi.Ini bermaksud ada kebarangkalian untuk saya mengidap penyakit tersebut juga memandangkan saya telah terdedah kepada virus yang sama sepanjang keberadaan saya di sana (ps:kat Nottingham pun dah banyak confirmed case actually).

Saya dah google dan menghubungi local doktor disini untuk mendapatkan maklumat lanjut serta nasihat berkenaan penyakit ini dan apa yang perlu saya lakukan sekarang.

Memandangkan saya telah terdedah kepada virus swine flu,adalah penting untuk kesihatan saya di monitor closely.So far,alhamdulillah masih belum ada any flu-like simptom,namun begitu saya masih perlu menunggu selama beberapa hari to see if I develop a fever (high temperature over 38C) with a cough,sore throat,headache or muscles ache.Buat masa ini,there's no need for me to isolate myself from other people as long as I remain well.Tetapi,jika anda merasa gusar dan bimbang untuk mendekati saya,inshaAllah saya faham,hehe..I am so sorry for any inconvenience,especially kepada sesiapa yang ada in contact dengan saya.Moga-moga keputusannya negatif,dan majlis graduasi serta ziarah keluarga kita semua berjalan lancar sebagaimana yang dirancang.

Doakan jua rakan-rakan yang telah dijangkiti virus swine flu ini cepat sembuh,dan dapat kembali menjalani rutin harian mereka seperti sediakala.







Addiction vs Relationship

A few days ago,I went to the supermarket and they played Dead and Gone by TI and Justin Timberlake.It reminds me of this dance (see below),as it is one of the best routine I have ever seen in life.The level of dancing skills,the creativity of the choreography and the emotional commitment portrayed are just awesome.Top of all,I actually love the strong message conveyed via the dance.It's just brilliant!Credit to Tabitha and Napoleon.



There are some strong words in the lyrics(to me,at least):

No more stress, now I'm straight,
Now I get it now I take
Time to think
Before I make mistakes
Just for my familys sake
That part of me left yesterday
The heart of me is strong today
No regrets I'm blessed to say
The old me dead and gone away.

Indeed,be wise in making decision and do remember your loved ones.Say no to drugs,alcohol etc that against the Islamic teachings.It's not too late repent,inshaAllah..as Allah, will surely run to us if we hold out our hand.


My House Was On Fire!

I was actually planning to write on my experience performing umrah for the next entry,but somehow,something much more interesting came up.My kitchen was on fire just now!Intan Nadia rasa macam tengok movie pula.I was so thrilled!

Sebenarnya,saya sedang sibuk mengemaskan barang-barang untuk shipping ke Malaysia sebentar tadi.Al maklum,kedua ibu bapa saya akan sampai ke UK pada tanggal 13 haribulan Julai ini,inshaAllah.Jadi,anakanda mereka perlulah membereskan semua urusannya sebelum menyambut ketibaan ayahanda dan bondanya itu.

Sedang saya sibuk mengemas buku-buku ke dalam kotak,tiba-tiba sahaja saya terdengar bunyi jeritan dan ketukan pintu yang bertalu-talu dari luar bilik Diana.Memikirkan mungkin flatmate saya yakni Intan Syaz dan Diana sedang berbual-bual tentang perkara yang menarik perhatian mereka,saya mengambil keputusan untuk tidak mengendahkan jeritan tersebut.Namun,semakin lama,suara mereka semakin kuat dan… seakan-akan panik.”Something is not right here…”Lalu,saya perlahankan muzik di laptop dan terus meluru keluar.

Keluar sahaja dari bilik,fire alarm flat kami berbunyi secara tiba-tiba.Saya masih blurr lagi dengan apa yang berlaku,sehinggalah sesampainya saya di dapur dan melihat sendiri api yang menjulang tinggi di atas periuk dan hob;beserta asap hitam yang berkepul-kepul naik ke udara memenuhi ruang dapur kami yang sempit.Suasana sedikit cemas.Intan Syaz cuba untuk memadamkan api dengan menggunakan fire blanket malangnya usahanya tidak berhasil.Temanku seorang lagi ie Diana menggigil ketakutan;panik kerana ini kali pertama kami berhadapan dengan perkara sebegini.


fire extinguisher bertuah

Langsung saya mencapai fire extinguisher,dan menekannya. Alhamdulillah,saya sendiri tidak tahu dari mana saya mendapat kekuatan dan ketenangan dalam situasi ini.Cubaan pertama saya untuk memadamkan kebakaran gagal.Api dilihat semakin marak dan semakin galak menyambar barang-barang berdekatan.Melihatkan cubaan memadamkan api tidak berjaya,saya berusaha untuk memadamkannya dengan meniup api tersebut seperti meniup lilin di atas kek harijadi.Haihhh,kelakar sungguh...It’s a definite failure,of course.Akhirnya,saya melakukan cubaan memadamkan api buat kali kedua menggunakan fire extinguisher yang tersedia ada di flat kami.Syukur,api tersebut berjaya dipadamkan sepenuhnya.Dan benarlah kata pepatah Melayu yang biasa kita dengari; “berusaha tangga kejayaan” =D.

Teruk juga kerosakannya..Menurut pegawai hall kami,kebakaran ini dipercayai berpunca daripada hob yang terlampau panas.Pelik,kerana kalau tidak silap,tiada siapa di antara kami yang membuka dan manggunakan hob tersebut.Mungkin ada berlaku litar pintas,wallahualam…Apa-apapun,tiada guna kalau kita saling berprasangka antara satu sama lain lebih-lebih lagi setelah perkara ini telah pun berlaku.Apa yang lebih penting,api berjaya dipadamkan dan semua warga flat 29 sihat dan selamat.Alhamdulillah buat kesekian kalinya.


keadaan dapur kami sekarang

Terima kasih Ya Allah kerana menyelamatkan kami daripada kebakaran kecil sebentar tadi.Moga-moga Kau lindungi dan rahmati kami bukan sahaja di dunia,malah Kau selamatkan kami jua daripada azab api neraka di akhirat sana.Ameen...

Dan sedikit nasihat terakhir daripada saya;berikanlah sepenuh perhatian anda terhadap briefing fire drill di sekolah/hall/university etc.Jangan sekali-kali tidur atau cabut ye..hehe...Prepare yourself for anything - either good or bad encounters.

Wallahualam.