Tag dari Scippians


Ada beberapa entri yang diminta oleh beberapa orang teman,namun masih berada dalam kondisi 'berhutang' .InshaAllah,I'll find time to settle all those debts.Just give me some time yea?For the time being,saya langsaikan hutang yang pertama terlebih dahulu iaitu tag dari Cik Ilani@Mcla dan juga Arewere .

PS:Ape punye tag la korang ni...namun,atas semangat kesetiakawanan,aku buat la jugak.


5 TABIAT BURUK DI ALAM PERSEKOLAHAN



Note:Cik Intan akan melihat perkara ini dari perspektif seorang pelajar dan pengawas yang beramanah dan bertanggunggjawab dalam melaksanakan tugasannya(yeppp,mungkin perkataan 'skema' boleh digunakan jika anda merasakan ianya sesuai mengikut takrifan masing-masing).Rasanya takdela teruk sangat(kot),sebab saya memang seorang yang agak skema juga disekolah,haha!Ok,tabiat buruk pertama:

1.Habit Tidur:

Dipercayai kuasa penyakit tidur di sekolah berasrama penuh sangatlah hebat dan berleluasa dan saya tidak terkecuali daripada mendapat tempias dan jangkitan virus-virus tersebut.I can fall asleep almost anywhere I want. Eg:during lessons,preparation classes,TV room,roll calls or assembly (sambil berdiri dengan gaya macho);hatta ketika peperiksaan SPM sedang berlangsung.

Fakta menarik:

  • Cik Intan sempat tertidur dalam semua paper SPM except for Additional Mathematics.
  • Untuk paper Sejarah SPM,I slept approximately for an hour(dengan lena sekali).When I woke up,I remembered thinking that I'm going to fail the paper,namun penggorengan masih perlu dilakukan dengan sebaik dan secepat mungkin.(Masih segar lagi dalam ingatanku akan saat indah itu..)

Kesimpulan:

  • Elakkan diri daripada stay up pada malam before exam.Dapatkan tidur dan rehat yang secukupnya.
  • Jangan study last minute.Otak boleh jam sebab cramming info.
  • Jangan putus asa selagi mana result exam tak keluar lagi.
  • Janganla tidur banyak sangat..isi masa dengan perkara yang bermanfaat.

2. I sometimes ponteng gotong royong hari Jumaat(dan ponteng prep) dengan menggunakan helah dan beberapa alasan yang tidak berapa kukuh,termasuklah latihan debat.Untung-untung,terjumpa orang lain yang ponteng juga.Dan apabila warden datang buat spot check,maka kami yang memonteng ini akan menyorok atau buat-buat ada kerja bersama-sama..yurp,strengthening my teamwork skills,ehehe..

3.Dulu,saya langsung tidak pandai nak marah orang.Hasilnya,awal-awal waktu nak menegur/bertegas/menggarangkan diri terutamanya setelah dilantik sebagai AJK Tertinggi Pengawas,saya akan either gelak-gelak ataupun menangis selepas berbuat demikian.It takes me some time to adapt with new situation..Susah sebenarnya pegang amanah ni,especially dalam keadaan tak berapa ready.But survive juga last-last,alhamdulillah...

4. Tahukah anda bahawa saya sebenarnya sangat segan dengan kaum lelaki(Jangan muntahh dooo,ni kisah benar).Sejak sekolah rendah lagi Cik Intan belajar di sekolah perempuan sahaja.So,I don't actually know how to interact with guys yang pernah dianggap sebagai 'alien' suatu masa dahulu(abang-abangku tu masuk dalam kes lain ok).Setiap kali menghadiri program gabungan sekolah-sekolah lain,jika ada waktu yang memerlukan interaksi antara lelaki dan perempuan;perut saya mesti rasa sakit dan otak saya cukup ligat menghafal apabenda yang saya perlu beritahu pada lelaki tersebut.Automatik berlaku tanpa dipinta.

Pernah saya menulis terlebih dahulu di atas kertas sebelum menelefon seorang teman berlainan gender dari team tenis Kelantan.Kemudian,ku baca sebijik-sebijik apa yang ditulis di dalam kertas tersebut dengan suara yang bajet confident to cover my nervousness.

Tapi itu dulu...sekarang,kalau ada lelaki berani mess dengan saya,siapleeee...

5. Saya seorang yang agak degil apabila melibatkan diri dalam sesuatu perkara yang saya betul-betul minat dan mahu buat.Saya pernah injured beberapa kali, i.e.terkoyak ligamen lutut sehingga pernah dipanggil cacat oleh kawan-kawan kerana asyik injured dan memakai tongkat untuk ke sekolah (sempat aje aku dibuli).Ummi dah pesan berbuih-buih; jangan main sukan lagi sebab dia sangat risau jika anak gadisnya betul-betul tidak dapat berjalan seperti orang lain.(Acecehhh,sedih pula bila ingat balik.)In the mean time,cikgu turut risau dan berpesan supaya menjaga lutut baik-baik sebab dulu diorang notice Cik Intan banyak ambil pain killers untuk tahan sakit untuk datang ke sekolah.Tapi macam tulah,saya masih berdegil meneruskan aktiviti bersukan di sekolah secara senyap-senyap dari pengetahuan ummi .Hasil daripada tidak mendengar nasihat seorang ibu(well,takdir terbaik dari Allah SWT sebenarnya),sekarang both of my knees have injured and should be operated as advised by doctor.Redha..redha...haha..


SUBJEK KEGEMARAN DAN KENAPA

Pendidikan Jasmani

Kerana sangat minat bersukan untuk suka-suka. Exam Pendidikan Jasmani pun sangat menarik dan mudah untuk saya score :P .Selain itu,ia juga merupakan antara cara untuk saya release stress,dan melupakan masalah buat sementara waktu.Bila cikgu malas nak mengajar,kami dibenarkan untuk membuat aktiviti bebas:tidur,makan kat kantin,berbual,berehat,'belajar',balik awal etc.


SUBJEK YANG TIDAK DIGEMARI DAN KENAPA:

Additional Mathematics.

Sebab otak saya keeps rejecting Add Maths.Weird!Tak tahula kena jampi dengan sape.Namun akhirnya Cik Intan berjaya lulus juga ketika berada di Tingkatan 5.Mungkin berkat doa parents dan keazamanku untuk membuktikan pada Cikgu Azman bahawa Cik Intan mampu untuk lulus Add Maths walaupun tergolong dalam pelajar bermasalah.Haha!(Lulus sahaja ok?Bukan cemerlang).Thanks to my cousin,Saiful yang menjadi guru sementara Add Maths ketika cuti midterm.I apologize for being so 'bebal'.I truly feel sorry for you bro.Ahakss!(Oh,if you happen to read this,God knows how you have helped and be patient with me all this time)

APA YANG MENARIK TENTANG SAYA:

I pass.

PALING SUKA:

Waktu lapang yang betul-betul lapang dan tak perlu fikir tentang apa-apa masa so that I can do whatever I like(kat syurga je kot camtu).Borak dengan famili dan kawan-kawan,baca buku atau artikel,etc.But I don't like duduk lepak-lepak doing nothing or do something without a purpose.Sedaya upaya akan cuba memanfaatkan masa.Kerja banyak ok!(oh,ironinya,I'm blogging now while I'm supposed to get back to my book )

TIDAK BOLEH HIDUP TANPA:

rahmat Allah SWT.

SETIAP MALAM SEBELUM TIDUR SIAPA YANG ANDA AKAN HUBUNGI:

Macam tak perlu.Furthermore,I always sleep in front of my laptop recently.Free-free jadi The Hunchback of Nottingham.


Oklah ye,hutang dikira langsai~
Sambung study dan kerja lain pula..Yeszaaa!





14 comments:

wah berjela!
tapi mcm sama je dgn ila yg no.4 tu hahah tapi itu kesah lama la. cover itu penting.

ganas gile intan sempat tdo masa paper sejarah oi! eles kunun x cemerlang add maths... ni duk obesi doh ni, haruslah cemerlang semua result kammm ohkohkoh

 

mcla,nampaknya kamu benar-benar memegang janji untuk mengadakan pemantauan di blog scippians,hehe..gud gud!intan xtaula pulak kita sama no 4 tu,tapi intan ingat lagi kamu berkawan baik dengan jeppa,kan kan??:P

eh,result intan rasanya tak sebaik kamu dan student Kelas Aisyah yang lain.Dah tu,kantoi Addmaths cam biasa..hehe..Tapi paling terkejut,Sejarah dapat 2A!!Ajaib sungguh!![gred turun banyak sgt agaknya,sigh~]

All in all,I think this is due to Allah's mercy on me :)

 

hoho aku watk wat g..tok reti ak nak post note dalam faceboook tuh.ak post dalam blog gok ah nati.hoho

SCIPP ...scipp..jom ah wei blk wat program sket ko bdak2..keke sero po besa plak.

 

ohh..kak tan penah join tennis ke?
aajar kamel! ajar kamel! :)

 

hahaha ...na sy terbaca tulisan kamu nih....aduh berat sungguh dih rasonya nk lepas add math tuh....sy sungguh mengerti...serupo la sy dulu dok mikir bilo la nok habih ngaji inggerih(English)....hahahaha naka molek.....loni buleh pulok bahaso baru....aduh koho pening kepala daku....loni dok mikir bilo la nok habih ngaji bahaso baru nih.....hahaha... awok sedak la habih doh.....doa la na ko sepupu kamu nih supaya tamat ngaji cepat2...runsing sungguh daku...

 

Iman:

hehe,ku pegang kata-kata mu ni man...balik summer we'll do something for the school k?let's be proactive,and basuh budak2 tu cukup2,haha!ku risau sungguh dengan budaya hedonisme sekarang.

aku dah start bersyarah and rekrut budak scipp sket2 untuk prog summer 2009.ajak pekjah bawak suami and anak dia sekali turun skolah.(yakin gile aku sebut anak,dah ada lum?)

kamyl:

aishh,dah lama tinggal sebab takde kawan pompuan untuk diajak main bersama.sob sob!entah2 kamyl yang patut ajar akak,hehe..

huuu...rindunya nak main tenis!!

perhatian kepada kawan-kawan lelakiku sekalian...boleh x,nanti dah kawin tlg ajar isteri korang main tenis?so,nanti adalah teman untuk aku and korang jugak untuk main tenis bersama-sama..ehem!!bijak x idea ni??:P

 

saiful_firdaus:

hehe,saya slalu ingat bila ummi saya n famili members yang lain comparekan result kite berdua sejak kecik lagi.tekey molek! :P

anyway,saya t abis lagi la oh.i have 3 more months to go.rasa cukup tenat,dan pressured dengan final sem ni.tapi kita tak boleh putus asa ok??we have come this far and our families put high hopes on us.the least we can do is to complete our study,be a gud muslim/person,and make them proud of us for our qualities.

i truly believe that we will get huge rewards for dunia and akhirat, if we deal with our problems and obstacles in a right way.kamonNN oh!!jom kejar pahala :)

ps:i miss mat e and mat d,and the rest of our families.i miss berebut nak tgk something else at TV while korang semua nak tengok bola,haha!i miss roti canai pisang,sate,nasi kerabu and nasi ulam.i miss home..ouwhh,sob sob..[poyonya]

*gossip*
huda dah bertunang!!am so happy for her~

 

"Tahukah anda bahawa saya sebenarnya sangat segan dengan kaum lelaki(Jangan muntahh dooo,ni kisah benar)."

haha,pengalaman sy pon lebih kurang sama gak(sbb sy pon skolah pompuan gak), ingat lagi after spm, mak sy smpi ajak sy join kursus2 n pertandingan aerobik yg dia anjur semata2 nak sy bersosial cket ngan org esp dak laki(tp sosial yg baik la..hoho)..mmg hancuss abes,ketaq gila seluruh badan bila nk ckp ngan kaum adam nih,smpi nk ckp pon kna susun ayat dlu,ala2 nk kna interview plak..huh,pastu masuk banting lagi horror 1st month nk adapt ada classmate lelaki..huh,nasib baik laki cket(6 org dr 18),senang cketla nk adapt,tyme2 tu la rs rindu nk balik asma balik, classmate suma pompuan ja,huhu...

 

huhu...chill2..it takes time to adapt,dun u think so?but i'm sure ur gonna be fine soon,iA.

keke,pasal discussion smlm...takpa2,nnt kita bincang2 lagi no...kojap aje.tunggu akak balik dari sheffield nanti kita sambung our discussion/gossips/luahan perasaan :D

 

Part yang menulis teks dan membaca sebelum menelefon kawan berlainan gender itu kita seropa. Haha. Saya berasa empati dengan cik intan part yang sakit perut bila berdepan dengan lain gender. Memang saya juga kerap mengalami perkara yang sama. Kadang-kadang tak jumpa lagi pun, baru kata nak jumpa, dah kecut perut. Hahaha.

Tapi thanks to technology, saya dapat meletak komen di sini dengan berasa tenang hati tanpa kecut perut. Kalau sendiri berdepan dengan cik intan, confirm saya tergagap-gagap bila bercakap. Hahaha.

 

wehh nk jugok join program membasuh budak scipp. tp pastilah bukan sebagai faci sbb sgt x layak. nak join the kemeriahan saja boleh?boleh?

 

saifuddin:

I never knew that you're having the same problem as I do.But many thanks for your empathy,ehe..Semoga anda berjaya mengatasi or at least mengontrol sedikit sebanyak 'fear factor' ini.

Ilani:

penyertaan dan bantuan anda amat2lah dialukan...tapi haruslah menjadi faci kalau dah takde org lain nak membantu,ahaha!chill ye mc la :D

ps:there's no standard measure(so far) to rate whether someone is layak or not to become a faci

 

"perhatian kepada kawan-kawan lelakiku sekalian...boleh x,nanti dah kawin tlg ajar isteri korang main tenis?so,nanti adalah teman untuk aku and korang jugak untuk main tenis bersama-sama..ehem!!bijak x idea ni?? "

ps: sangat bijak :)

 

hehe,thank you 2x..ameen!