Raja Pasir Dua Butir 'bersidang ' di bawah pokok

Lawaknya cerita zaman dulu-dulu ni ye..Sebelum anda menonton keratan video ini,adalah lebih elok jika saya memberi beberapa peringatan untuk kita renungi bersama.

*WARNING*

Islam tidak pernah melarang umatnya melahirkan rasa kegembiraan dan kepuasan hati dengan ketawa. Namun, sebagai agama syumul dengan pelbagai adab dan disiplin, syariat tetap membataskan tahap ketawa yang dibenarkan.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati.” (Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)

Sewajarnya, setiap insan mukmin segera menginsafi diri untuk tidak menjadikan ketawa sebagai perantara menzahirkan perasaan tersendiri dengan cara berlebihan kerana dibimbangi boleh membawa kepada beku atau matinya hati.

Saidina Umar al-Khattab pernah berkata, seseorang yang banyak ketawa nescaya akan kurang rasa takutnya kepada Allah. Apabila rasa takutnya berkurangan, maka akan kuranglah taatnya kepada Allah

Selamat menonton dan berfikir kenapa saya menulis entri kali ini.Allahualam.






Sumber:
-Boleh Ketawa,Asal Tidak Keterlaluan dan Melanggar Adab, dari http://sahabatku.blogdrive.com/
-Filem Laksamana Do Re Mi

8 comments:

la takhaf wa la tahzan
innallah ma'as sobireen :)

walau disekat dari bersidang dan ditambah dengan tindakan makhamah yang dinampak berat sebelah, kemenangan akan berpihak pada yang benar soon, insyaAllah!

ps. tak sempat lagi tengok do re mi nih. mesti best. hihi

 

nampaknya kamyl ikut juga perkembangan semasa,gud gud! :)

akak rasa akak penah tgk movie ni,tapi dengan hati separa ikhlas.jadi tak ingat ape2 melainkan tikar pandai terbang tuje.ehe..

 

all thanks to you, for writing that artikel with aura 'tamparan wanita' sedas :)

sebelum ni ikut juga, cuma lebih cenderung untuk berdiam diri & tak masuk campur. hmm.. may Allah give us wisdom n patience in going tru all these yang happen dkt ummat islam & negara kita sendiri. ameen

 

alhamdulillah...

tak sangka pula dapat feedback bagus dari korang ttg artikel tu :)

say thanks to Allah sebab Dia yang menggerakkan hati akak untuk menulis,dan menggerakkan mata hati kamyl dan yang lain-lain untuk berfikir.

keep up the gud work dik!

 

kak intan,

saya dh 2kali dtg mnjenguk disini.
tapi still xdpt nk tgok video 'sidang bawah pokok' ini.
huhu~

ada alternatif lain kah?
huhu.

 

pelik juga yer...mimi cuba tengok kat youtube pakai this link.Boleh either click banyak2 dekat vid tu or copy paste the URL:

http://www.youtube.com/watch?v=9mKwr1DPbw4&eurl=http://fatehulkashfia.blogspot.com/

if the problem persists,inform akak :)

 

hehe. dpt dah. :D time kaseh kak intan~

prob yg brpunca drp intrnet cinnection di sini. :D

 

soOOoodesne.
hait,sama2 mimi..

anyway mimi,sebelum akak terlupa:
welcome to cik miminapis to iluvislam family.selamat bekerja bersama-sama untuk menyebarkan knowledge and dakwah.be gud ok?!:D