The Mom Song + Happy Mother's Day

Hahaha..I am speechless!!This video is just too kelakar for me,aduhhh..




In UK,Mother's Day falls on the 22nd of March this year.Meanwhile,in Bahrain, Hong Kong, India, Malaysia, Mexico, Pakistan, Saudi Arabia, Singapore, and United Arab Emirates, Mother's Day is always celebrated on May 10.




Petikan Surah Al-Isra',Ayat 23-25:





23. dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah Engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua Dalam jagaan dan peliharaanMu, maka janganlah Engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah Engkau menengking menyergah mereka, tetapi Katakanlah kepada mereka perkataan Yang mulia (yang bersopan santun).

24. dan hendaklah Engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, Dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."

25. Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa Yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang-orang Yang bertujuan baik mematuhi perintahNya, maka Sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun bagi orang-orang Yang bertaubat.

Untuk ayat yang ke 24 yang telah dibold dan di highlightkan dengan warna merah,Sister Fullah pernah menerangkan bahawa phrase 'merendahkan diri kepada keduanya' itu diibaratkan seekor burung yang merendahkan diri lalu mengembangkan kepak bagi menyeliputi anak-anaknya untuk memberi perlindungan dan kasih sayang kepada anak-anak mereka itu-showing that we have to shower our parents with love and security like what the bird did to its babies.

Therefore,with regards to the event (which is supposed to be celebrated all times,not only for selected days),I would like to wish Happy Mother's Day to all mothers and future mothers [ehem2].Moga kalian diangkat sebagai ibu-ibu mithali disisi Allah dan dimuliakanNya di dunia dan diakhirat kelak,inshaAllah..


Love;
INT

Mode:revising Business Ethics and Human Resource Management II for her upcoming exams.Prepare earlier and say NO to stress.

References:
Mothering Sunday
ps:Mother's Day in the flagUK always falls on the fourth Sunday in the Christian festival of Lent. The day is called Mothering Sunday.




6 comments:

comel,,,
happy mother's day to a mom to be,,cik intan

 

haha..tq2 kak yanti :) same wish to u..hargailah jasa ibu sepanjang tahun,bukan waktu2 yang tertenu sahaja :D

 

grounded till 36 tu..
cam btol la..
haha..
kene tg smpi 2022 la nmpknya..
T_T

 

tak kot...optimis2x :)

 

salam.comel tul vidoe tu kak intan.he3..terlopong sy nk baca sume lirik yg laju mcm ERL..he3..^_^

 

salam wbt...

akak pun terlopong tengok vid ni mula2 hehe..

btw,lirik yang laju bagus untuk kita praktis reading journals cepat2.