Dokumentari Hartal - 10 years before Merdeka



I like this documentary even though it's just a one-sided story~

Up to you whether to believe it or not..but it sure has some information that I had never knew before.I would like to dedicate these videos to all Malaysian,no matter what races,religion,or social status are you.

History is such an interesting subject isn't it??













4 comments:

Salam

thx upload dokumentari ni kat sini. ;)

saya pun baru tau tentang hartal ni. huhu.

though it's just a one-sided story, all this while mase blajar Sejarah kat skolah, kte pun dapat one-sided story gak kan? ;P

Semoga lagi banyak usaha pemurniaan sejarah dilakukan.

(^_^)

 

np..
hehe,sinis jugak ayat awk tu sya :P

"Sesungguhnya,jihad yang tertinggi adalah dengan mengatakan sesuatu yang benar dihadapan pemerintah yang zalim seperti yang dilakukan oleh nabi dan para sahabat terdahulu.(eg:nabi Musa dan Firaun etc).."

sama-samalah kita berusaha untuk meningkatkan lagi kualiti sistem pembelajaran di Malaysia,termasuk menyampaikan fakta yang benar/sahih kepada masyarakat untuk dijadikan iktibar bersama

 

hehe..maaf jikalau menyinggung hati mana-mana pihak esp. yang tulis buku teks tu..:D

cuma, saya berasa agak sedeyh bila saya compare apa yang saya pernah belajar dengan ape yang didedahkan kepada saya dewasa ini..

dan tambah lagi sedeyh, saya takde kapasiti untuk menentukan fakta mana yang sahih mana yang tidak. cuma mampu untuk menerima. :(

Wallahu'alam. Subhanaka la 'ilmalana illa ma 'alamtana innaka antal 'alimul hakim.

thx again..banyak lagi yang saya kena blajar nih.. ;)

insyaAllah, semoga usaha pengislahan sistem2 di Malaysia ini mencapai tujuan yang sepatutnya..

p/s : Selamat berpuasa..semoga ramadhan kali ini lebih bermakna. ;)

(^_^)

 

Salam Sya

Saya faham perasaan awak,coz saya turut merasa perkara yang sama.Bukan sahaja sejarah negara,malah sejarah islam dan sejarah dunia.Begitu banyak sekali yang fakta yang disembunyikan dan diputarbelitkan..

Saya masih ingat dulu tatkala saya sangat membenci Muawiyah dan anaknya Yazid,kerana sejarah yang kita belajar make them look bad as caliphs and also as Muslim,sehingga saya sendiri merasa keliru dengan fakta-fakta yang dihidangkan,which affects my belief in Islam as well.Sedihnya bila teringat kembali :( Syukur alhamdulillah,sekarang saya dah tau kisah sebenar,dan sedar betapa perlunya kita untuk berhati-hati dengan setiap maklumat dan fakta yang ada didepan mata :)

Salam Ramadhan untuk kamu juga Sya..Moga happy2 selalu~