Perkongsian WOW 2008

Setelah hidup secara nomad@berpindah randah bermula 12 julai lepas(or should i say merempat?hehe..),I came back to the place where I belong-HOME in KB.Balik-balik je cambiasalah,kena pandai ambil hati parents.Demi melaksanakan certain things that I want and need to do while I'm still alive, I'm trying my best to be a great daughter to both of my parents.I checked my mail inbox,banyak yang tak tersentuh. To my surprise there are few mails mentioning the comments of the WOW's participants about the event.



Wonderful Overseas Weekend or WOW 2008 anjuran iluvislam.com dan Kelab Remaja Intelek Muda(KRIM) ini diadakan pada 1-3 Ogos, bertempat di Bukit Cerakah,Shah Alam.Kehadiran saya selaku fasilitator boleh dikatakan sebagai last minit menggantikan seorang sahabat yang tidak dapat menghadirkan diri atas sebab yang tidak dapat dielakkan.Meskipun terpaksa mengorbankan aktiviti melancong sambil beramal di Sabah bersama fasilitator KEM Borneo 2008,saya sangat-sangat bersyukur kerana diberi peluang dan kepercayaan untuk turut sama menjayakan program WOW bersama rakan-rakan lain yang cukup sempoi,cun dan tampan dalam karismatik masing-masing,haha!!I like!!~

Saya juga telah membaca beberapa entri blog yang ditulis oleh peserta dan juga fasilitator berkenaan program ini.They are as follows:

Miminapis:peserta
Maryam Kameela:peserta
Syafiqah:peserta
Syazwan:fasilitator

Aih,kalau nak masukkan saya sekali dalam list ini,still tidak dapat diubah akan hakikat muslimat mendominasi dalam penulisan komen tentang program ini didalam blog masing-masing.Hopefully,there will be more guys who are willing give comments and criticisms,serta berkongsi pengalaman WOW anda so that kami,selaku komuniti iluvislam.com dapat menilai program ini dengan lebih baik dan memantapkannya lagi untuk program yang akan datang.

Kalau Syazwan@Umar Alfateh dari negara soviet menceritakan how the module relates to his life and experience in Russia,manakala Sya,Kamel dan Mimi bercerita tentang pengalaman dan pandangan mereka sepanjang menghadiri program WOW,saya pun tak mahu ketinggalan.Cuma memandangkan dah ramai yang menulis mengenai detail program,tak perlulah saya nak menerangkannya acapkali.Cukuplah kalau sekadar menulis beberapa pengalaman manis dan pengajaran penting yang diperolehi oleh seorang fasilitator amatur ini,ehe...

Tautan Ukhuwwah

Fareha n Leen!!

WOW telah menjadi titik tolak persahabatan saya dengan Fazleen dari The University of Southampton yang selalu membantu saya dari segi pengisian modul[leen baikkk!!],dan Syahmi selaku AJK Makanan yang sangat sporting dan gentleman.Malahan,ketika ini juga saya mengenal K Aimi Rahayu dengan lebih dekat,dan membuka mata melihat bakat beliau dalam bidang penulisan.Tidak lupa akan bakat si Shahnom dalam bidang nyanyian 'koir orkestra' apabila dia menyanyikan lagu negaraku versi menganiaya(bak kata Kamel),yang mana seluruh vowelsnya ditukar kepada 'O'.

eg:Nogoroko...Tonoh Tompohnyo dorohko..

Heh,memang kelakar abes.Buat pengetahuan semua,Shahnom adalah manusia pertama dan inshaAllah the only person yang mengatakan muka saya iras-iras platypus,ahaxxx![Aku akan ingat kata-kata hang sampai ke akhir hayat aku Shahnom-monolog dalaman]:D Mengenali mereka dan fasilitator lain secara lebih dekat merupakan satu nikmat tidak terhingga yang dikurniakan oleh Allah SWT.Dalam penat-penat menganjurkan program disana sini,mereka masih mampu menguntumkan senyuman dan membuat lawak-lawak spastik yang membuatkan saya lupa erti penat dan jemu.Semangat mereka untuk berdakwah dan membantu para peserta untuk menyiapkan diri ke oversea sedikit sebanyak menyuntik semangat saya untuk bekerja dengan lebih keras.Huuu,tenkiyuuu korang!!Sob sob.Salute to all facis + AJK WOW '08 ~

Cha menginterview wakil peserta di checkpoint ke 5 sambil disaksikan 2 orang juri handalan


Oh yer,xleh blah...saya mendapat report bahawa checkpoint yang dijaga oleh Hassan and d gang berjaya membuatkan peserta dalam keadaan tensen dan trauma kerana taktik 'penyichoan' mereka yang hebat!!!Sakit perut saya tergelak melihat kekejaman mereka.Oh well,time ni la nak buli adik-adik sket,ehe...Cik Intan juga sangat suka teka teki di checkpoint diorang yang berbunyi sebegini:

Ahmad ingin ke Bandar Teluk Intan dari kampung Banjar.Tambang bas berharga RM0.60.Tetapi dalam poket Ahmad hanya terdapat RM0.50.Bagaimanakah Ahmad hendak menaiki bas???

Ahaaaa,any idea on how to answer this teka teki teka tekuk??hehe,jawab bro,jawab~

Untuk Faisal/Cha dan Shafiq,terima kasih di atas kerjasama yang diberikan sepanjang LDK WOW.Walaupun alih-alih terpaksa berhadapan dengan muka korang i.e student Notts(lol),but you guys did great jobs as facis,dan saya rasa sangat happy menjadi partner in crime kamu untuk LDK 7.Semoga korang tidak serik untuk bekerjasama dengan Cik Intan lagi next time,muahaha!Not to forget,adik-adik kumpulan 7: Mimi(KMS),KK(KMS),Najaa(SUNWAY),Izreena(KMB),El(KMB),Hana(KMB),Khaidir(UNIM),
Faiz(KMB),dan Firdhaus Bayern yang mempunyai kebolehan dan minat yang pelbagai dan personaliti yang cukup menyenangkan,terima kasih kerana tidak menimbulkan sebarang masalah besar kepada kami,haha!In fact,I think you guys are awesome especially during Bedah oh Bedah and Cerakah Explorace.


Puteri dari kiri:Mimi,KK,Najaa,Izreen,Intan,El,Hana.
Putera dari kiri:Shafiq,Daus,Firdhaus,Fais,Khaidir,Cha

Other Lessons??

Teringat akan pesanan Ustaz Hasrizal,bahawa setiap peserta datang dari pelbagai social background,dan juga kolej persediaan yang berlainan.Maka kebanyakan mereka tidak mengenali antara satu sama lain and it takes time to develop friendship between them.Standardla malu-malu kucing tu.Therefore,fasilitator memainkan peranan yang penting to break the ice.Apetah lagi antara kelebihan fasilitator adalah kita mempunyai pengaruh/influence masing-masing.Oleh itu,we should become a good role model untuk adik-adik peserta, mengubah paradigma mereka dan menghalakan tujuan melanjutkan pelajaran ke overseas di jalan yang betul.We have to guide them!!Cukupkah belajar di overseas hanya untuk mendapatkan segulung ijazah dan mendapatkan kemasyhuran apabila muka terpampang di suratkhabar di ruangan salam perantau??Ehemmm,benda ni..masing-masing kena muhasabah diri dari semasa ke semasa supaya niat dalam hati sentiasa berada di landasan yang betul.


KK,Izreen n Mimi during LDK

Selain itu,seorang fasilitator yang baik sepatutnya membuat persiapan awal bagi setiap modul.Dapat kek Cik Intan lain pulak citernya,haha!!Ampunnnn2!!Terasa bersalah kerana tidak melakukan kerja dengan baik,but then I'm so glad kerana komen yang diberi so far agak memberansangkan.[Cik Intan rasa diorangni memang bermulut manis dan suka bercakap perkara2 yang elok jela,bagusnyela!].Sedikit terkilan kerana tidak banyak dapat saya bantu saudara Bayern@Firdhaus yang akan melanjutkan pengajian ke German.Begitu juga KK,Miminapis and Najaa yang akan ke OZ.Still,saya berharap mereka semua dapat mengambil manfaat sebanyak yang mungkin,dalam menyiapkan diri untuk menyertai Kelab Perantau sama seperti kami.

Slot LDK-3: Bedah oh Bedah

Nak minta maaf juga kepada ahli grup Bedah,kerana akak menjadi dalang kepada grup akak(Salim the rawkkks!!) untuk fokus menghentam korang time sesi Bedah oh Bedah tu.Seronok jek tengok korang berdebat,macam-macam idea kelakar keluar.Mantopss!!

Now,apa yang saya lihat dalam diri mereka adalah potensi seorang pemimpin yang perlu digilap dan dikeluarkan untuk manfaat agama,bangsa dan negara.Namun they are the one who will decide on what they want to do in life.Tugas fasilitator = beri nasihat,panduan dan galakan.Semoga adik-adik dapat melihat dan interprete things in Islamic perspectives,and choose the life path that suits you and our Deen the most.

Sebenarnya banyak je lagi benda nak citer,tapi tak larat kot orang nak baca entri panjang-panjang.Sekian.







WOW's Closing Video from Wan Yusof N.E Wan Jeffery on Vimeo.

17 comments:

Salam.

hehe..nomad eks? sian kak intan.. :P

thanks for ilmu2 & info2 yang bermanfaat dari fasi2 semua..

W.O.W memang WOW!!

(^_^)

 

Salam..

Kalau tak nomad, badwi. tak gitu kak intan? hehe.

Dlm my pos yg sgt panjang & byk merapu tu, tak pulak sy includekan penghargaan kat krew2 Wow ni. isk2. nak masukkan skarang rasa macam tak kena pulak. maka saya tumpang la kat sini ye:

>> to kak leen & abg amir syafiq, many thanks 4 ur motivation, guide & info during our LDK. semua tu sgt2 berharga 4 us =)

>> to kak intan, bro cha, syafiq & daus, time kasih for d destination guidance. mayb will c u all in notts next year? ;)

>> to abg syahmi, syukran 4 d food! sepanjang kem ni tak penah pun ktrg lapa. makanan sentiasa ada! ^^

>> and kepada semua fasi2 yg lain, jazakumullahu khayran! tocey2! hopefully akan ada lagi program mcm ni in the near future :D

Kami... WOW!



p/s: platypus? aiyark! XD
p/s 2: hah! dah terbongkar pun identiti abg AJK anonymous tu. har2 :P

 

assalamualaikum kak intan~!

hehe.. kak intan platipus? huhuk~ jap2 nk ingat balik platipus tu cmne rupe die.. hee~

akak..mcam best la plak sbb muke sy terpampang kat page akak.. hee~ mencapap..

saya dan kk insyaAllah akan ke nz bukan oz.. hehe, tapi xpelah.. sebelah2 je pun..

time kaseh sbb jadi fasi yg sporting =) akak mcam gile2 gak kan.. hee~ kirenye boley la dibawak brgurau.. sbb mcm certain org tu serius sgt.. takot gak~!

pastu penerangan akak pasal mazhab tu sedikit sbyk dh mmbuka minda saya..alhmdulillah.. time kaseh..

~miminapis~

 

erk..intan,,,dikenali sebagai nadia ye?

mati2 akak baca and ulang2,," sape ye nadia ni? ade ke sape2 nama nadia kat WOW hari tu?..."

hehe,, then I knew when I spell your name
Intan Nadia,,,
akak nak panggil Nadia jugak laa,,,boleh?

hehe,,,

bakat penulisan? too high laa that word,,takut2!!

=D

 

congrate to u cik na....
mantap nampak nyer awak sekarang. beatiful blog n keep ur good work. well done!!![tapi nape klipvideo unfinish discussion?] aper jadi cik abe kelate tu. bagus...bagus... we alwiz behind u. tolong bawa budu mai sini...bila fly nie?

 

Minna sang(everybody)!!

thanks for dropping by..

Sya:kesian cam t ikhlasje,hehe!!but anyway,u r welkam darling.psstt2,ape macam result A level ni??jadik ke Bath Univ??

Kamyl:sila la pikir2kan menu dan plan untuk melayan saya dgn baikkkk sempena lawatan akak ke Brighton nnt,wahaha!!Eh,jgn lupa mai umah akak 19hb Ogos ni k??Will ask few juniors and seniors to come along too,inshaAllah =)

Miminapis:

1)kamu pun agak sirius time LDK.Hahaha,takut akak =P kidding2.erm,faci2 ni nampak je sirius..tapi awk t nampak lg aku'darkside' diorang,lol...jgnla takut2 dengan kami ye

2)miminapis rupanya suka mencapap..ish ish ish~ ishkkk,

3)eh,dah dapat result A level kan??update me!!

 

K Aimi:hehe,tidak kusangka akak akan melawat blogku jua.mana blog akak??Bleh promote2 hasil penulisan akak n d gang gak nnt,ehem2..Aihh
h,rasa cam nk berguru ngan akak pulakla =P

Bolehje panggil saya Nadia,saya berehs je =D Saya panggil akak K Rahayu or K Ayu bleh??ngeh2

d.a.s = dina.amni.sara:
vid tuh mmg cmtuhla,that's what i call style =P (merepek).Haih,apekemende cik abe klate pulak ni??Jangan cuba membuat onar ye...sukajek nak kaco2 sy.Mentang2ler saya nih innocent,eheheh!neway,sy balik 14 Sept ni.Bring along budu??Mengada2nya,haha!!Dah kronik sangat ke gian tu?Kasihannnnnn~

ps:anyway,I think platypus is cute...I'll take it as a compliment,ehe..(very positive punye attitude)

 

Ahhh..cik abe klate=Mukhlis at the end of the videoke??Orang tengah main game la time tu.Game yang saya,Shafiq and Cha kena handle untuk checkpoint kami ketika Cerakah Explorace.Anyway,he passed the checkpoint,no worries =D Indeed everyone lepasje,kami tak cukup kejam la,ishk

 

kak intan....hee~...;P
segannyer ade gamba kat sini...kui3..betul2..
thanks 4 everything...
uhuk..
cuma malam lepas explorace tuh cam penat skit...kui3...
tu yg muke monyok je tuh...kui3..

oryte..moga berjumpe lagik...insyaALLAH..;P

 

hehe,u're welcome.akak rasa akak takdela menyumbang sangat actually.Penghargaan ini sepatutnya ditujukan kepada Daus,Judin,Wandiey,Kimin,Syahmi etc yang banyak bekerja bagi memastikan keberjayaan program ini.

Ape2pun thanks to kay2 juga kerana menjadi anak buah akak yang baik,dan langsung tidak menunjukkan unsur2 rebel kepada faci cam saya ni..and yeah,Akak juga banyak belajar dari korang sumer:)alhamdulillah~

 

Salam..

hehe..tuah ayam nampak di kaki, hati manusia sape yang tau.. :)

insyaAllah jumpe di sana!

salam ukhwah!

(^_^)

 

Sebagai mantan Raja Teka-teki di iluvislam (self claim), saya cuba menjawab teka-teki tu.

Ahmad buat muka seposen.
50 sen + 10 sen = 60 sen.
Cukupla nak bayar tambang

 

Tahniah Syafiqah kerana berjaya melanjutkan pelajaran ke Bath Univ,UK.Can't wait to meet u there.Do come to Malaysian Nottingham Games 2008 as well.Akak will probably jual2 makanan during the event,hehe!!Seronoknya~

En Saifuddin a.k.a mantan 'Raja Teka-Teki' di iluvislam(he claimed=P),CONGRATZ bro!Cantik dah layout jawapan anda,haha..

 

k.Intan zhulian................
bila nk taruk shoutbox neh..

 

hurmm...intan zhulian...sounds much better than Habib Jewels I guess,haha!

heh,dah taruk shoutbox daa..pueh ati gue!!haha~blog nih kena byk buat reconstruction lg nihs,ih ih...virus kemalasan menular~

 

Ok per platypus
...

All d best bro

 

mengikut kata instinct guwe,

anonymous=shahnom??

haha~cam betol je...