Some Interesting Remarks






Semasa melewati South Building,Jubilee Campus sebentar tadi,saya di dekati oleh seorang lelaki British.Pelik juga kerana dalam ramai-ramai orang,dia menyasarkan saya sebagai 'victim'nya.Apalah yang ada pada Cik Intan??Hahaha...Rupa-rupanya,beliau dari Christian Union dan ingin meminta saya untuk memilih tajuk yang dirasakan sesuai bersempena brief talk yang bakal diadakan khamis minggu depan di Jubilee Campus.Menariknya,saya memang sudah lama ingin mengetahui tentang Christianiy dengan lebih dekat.Konsep trinity pun,belum master lagi.Ini satu peluang yang sangat baik untuk berdiskusi,dan belajar memahami mereka.Satu peluang dakwah yang baik yang tidak boleh dilepaskan begitu sahaja.

Maka,dalam banyak-banyak list yang diberikan,saya tertarik dengan 2 tajuk ini:

1.Hanya ada satu agama sahaja yang benar.Beerti,agama yang lain adalah salah.
2.Can we believe the book that is written by human?

Recently,rasanya seperti banyak juga interesting remarks yang ditinggalkan ditinggalkan oleh guru-guru dan classmate saya.Dalam kelas Advertising and Marketing Communication minggu lepas,lecturer kami ini ada menyebut bahawa kita perlu menjadi an empowered reader,not naieve reader seperti membaca Bible dan bertaklid kepadanya tanpa merujuk other sources and references.As an empowered reader,we should give meanings to the text(any set of signs and symbols that can be spoken and have meanings) from any reference such as other readings,experience,etc.

Hari ini Anita Fernandez Young,lecturer saya bagi subjek Culture,Tourism and The Media meluahkan perasaan tidak puas hatinya terhadap media massa yang dikuasai oleh Rupert Murdoch.Tak kenal??Boleh google =D Kalau sekarang ini masyarakat Great Britain disogokkan dengan berita tentang ekonominya yang berada dalam keadaaan recession.Namun kebenaran recession ini belum pasti kerana media massa disini turut dikuasai oleh golongan-golongan yang berkepentingan.Terus teringat kat tanah air tercinta,uppss!!


Rupert Murdoch

Dikelas Bahasa Arab pula,seorang pelajar menyatakan rasa peliknya kepada mudarris kami tentang bagaimana seorang muslim yang tahu membaca quran,namun tidak mampu untuk bercakap dalam Bahasa Arab.Siapa makan pedas,dia yang rasa cilinya.Nasib baikla cikgu kami tuh baik orangnya,bantu kami untuk menjawab soalan tersebut.Memang benarlah,untuk some muslim countries yang penduduknya bukanlah native arabic speaker,kami hanya diajar untuk mengenali huruf-huruf jawi,for worship purposes.Kami mampu untuk recite dan hafaz al quran,tapi kebolehan kami untuk memahami alquran,atau paling koman bercakap dalam standard bahasa arab menjadi satu tanda soal(ehemmm,saya la ni).

Memandangkan ini adalah tahun akhir saya belajar di UK,saya teramatla mahu mencherishkan setiap waktu disini dengan pengalaman yang bermakna dan ilmu yang bermanfaat.Tahun lepas,tak banyak sangat bergaul dengan local people and other international students due to lack of self esteem dan tak pandai bawak diri sangat.Tahun ni,alhamdulillah,makin confident!!!Bravo Intan!!

PS:Nak pergi banyak aktiviti sekalipun,study jangan lupa Cik Intan weiss~
PS2:Teringat juga kenangan masuk ke sebuah gereja lama di Oxford,seram gell please~



5 comments:

salam

maaf sis nadia,
teringin nak komen pasal media and recession.
ya..media mungkin melakukan manipulation..
tp dgn hanya mengatakan media menyogokkan berita recession tanpa memberi fakta dan no juga tak patut bagi saya.sedangkan media dah beri fakta dan no mereka sendiri dlm menjustifikasikan dakwaan mereka.

teringin nak komen psl recession.tp tak patut kot since sis sendiri tak menyatakan pandangan tentang current economic condition of UK, Msia or global.

 

eh,encik farhan tak perlu minta maaf:)

sebenarnya entri kali ini bukanlah hendak mempersoalkan ketelusan media or etc,just to mention certain remarks yang agak jarang saya dengar sepanjang saya berada disini-which makes my class/life much more interesting.

kalau nak komen pasal tu,saya kena mengaku yang saya tak buat any research on it yet.saya baru je drop module financial economics,sebab 'ketidak interestedan' dalam subjek tersebut,haha!but it's good to have friends yang boleh berbincang tentang ekonomi dan business.Haa,nanti bolehla kamu citer2 sket pasal krisis ekonomi sekarang<--spoon feeding!!

 

menarik!!!!
saya pun ikut excited baca entry kak intan neh..eheh ^_^

 

salam shbat,

taklah begitu pelik rsenya muslim yg lncar mmbaca Al Quran tp tak fasih bbhasa arab. Lagi pelik dan malang orang yg fasih arabnya tapi bacaan Al Qurannya diabaikan.. tajwid kmana sbutan hruf pun tak tepat.. Lbih teruk kalau mrangkak2.. Allahuakabar!!!

dlm usia bgini, mmg rugi tak fasih berbhsa arab tapi teramatlah malu dan rugi kalau bace Quran pun masih terkial2.. Jgnlah trlalu kcewa tak boleh bbhasa arab.. Blajarlah stiap hari..

Org yg ahlulQuran ni biarpun tak mahir bbhasa arab, dia mudah mmplajari bhasa itu..Pcayalah:)

Moh kita brbahasa arab.. belasah je..hehe..

 

ohh,cik kuchinque,selamat hari raya~

nak tau x,saya jumpa dengan ayah cik arifah rahim kat rumah postgraduate di nottingham.ayah arifah mai turun raya kat sini.siap amik pic lagi jadik bahan bukti lagi,hoho!

to adham:

yoshhh!!mari berusaha mengenal dan mendalami bahasa arab.kelakar dan best juga berlatih bercakap basic arab dengan students dari negara lain-great britain,brazil,czech republic,german/armenia etc