Dijangkiti Swine Flu?


Terdapat banyak hadith yg menerangkan bhw kesakitan (ujian) dapat memadamkan kejahatan dan menghapuskan dosa..

Diriwayatkan dr Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, bhw Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Apabila Allah menghendaki kebaikan ke atas seseorang, Dia akan mengujinya dengan kesulitan..

Dan juga hadith ini

Diriwayatkan juga dr Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, bahaw aRasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Untuk setiap musibah, penyakit, keresahan, kesedihan atau kesakitan yg menimpa seorang Muslim – hatta luka yg disebabkan tertusuk duri – Allah akan menghapuskan dosa2 nya..



Sebentar tadi,saya baru sahaja mendapat berita bahawa beberapa peserta rombongan umrah yang saya ikuti tempoh hari telah dikuarantin sama ada di hospital atau di rumah kerana dijangkiti virus H1N1 i.e. selsema babi.Ini bermaksud ada kebarangkalian untuk saya mengidap penyakit tersebut juga memandangkan saya telah terdedah kepada virus yang sama sepanjang keberadaan saya di sana (ps:kat Nottingham pun dah banyak confirmed case actually).

Saya dah google dan menghubungi local doktor disini untuk mendapatkan maklumat lanjut serta nasihat berkenaan penyakit ini dan apa yang perlu saya lakukan sekarang.

Memandangkan saya telah terdedah kepada virus swine flu,adalah penting untuk kesihatan saya di monitor closely.So far,alhamdulillah masih belum ada any flu-like simptom,namun begitu saya masih perlu menunggu selama beberapa hari to see if I develop a fever (high temperature over 38C) with a cough,sore throat,headache or muscles ache.Buat masa ini,there's no need for me to isolate myself from other people as long as I remain well.Tetapi,jika anda merasa gusar dan bimbang untuk mendekati saya,inshaAllah saya faham,hehe..I am so sorry for any inconvenience,especially kepada sesiapa yang ada in contact dengan saya.Moga-moga keputusannya negatif,dan majlis graduasi serta ziarah keluarga kita semua berjalan lancar sebagaimana yang dirancang.

Doakan jua rakan-rakan yang telah dijangkiti virus swine flu ini cepat sembuh,dan dapat kembali menjalani rutin harian mereka seperti sediakala.







5 comments:

Salam, Intan.

Semoga kita semua dilindungi Allah. Kak Ina pun sekarang ni masih selsema dan batuk. Tapi, Alhamdulillah masih boleh bergerak dan buat itu ini..cuma nak duduk lama depan komputer, amat tak rajin sekarang ni.

Apapun, segalanya datang dari Allah dan kepadaNya jua kita memohon perlindungan. Penyakit itu penghapus dosa dan meningkatkan darjat kita di sisiNya..moga-moga, ameen.

Jemput mai umah Kak Ina ye :)

 

assalamualaikum kak intan..
apa khabar??lme x singgah cni..
hehe..sbuk la..kak intan..skola kmi pun d tutup smggu..byk sgt org dmam..lebih kurang 100 org dh..seram nye..hrp2 skola kmi xde pape ye..kizza hrp kak intan pun sihat2 je kat sane..jaga diri tau..kizza sentiasa doakan kak intan dalam keadaan sihat sejahtera di situ..

 

salam k.intan,

hopefully k.intan selalu in the best of Iman and health ya! Rasulullah saw pernah bersabda "Sabar pada 'tamparan' pertama". InshaAllah kkta tawakkal :)

 

salam kak intan....promotion notts game dperlukn...hehehhehe...harap2 akak sudi menjd agent kami :D

banners smue ade kat blog yna...hehehe

 

Salam Kak Ina,

moga-moga kak ina makin sihat dan bahagia selalu disamping suami dan anak-anak..alhamdulillah,saya dah tamat tempoh kuarantin.sekarang nak cuba rajin balik update blog.

minta maaf sebab dah lama sangat tak kontek akak sekeluarga.inshaAllah sy dan zaffan ada merancang untuk ke rumah akak sebelum kami pulang ke malaysia.nanti kami confirmkan dekat akak dalam masa terdekat ni,inshaAllah :)

Kizza:

Salam Kizza..how are u doing over there?harapnya korang semua ok.akak balik for good inshaAllah 9 Ogos ni.Kalau Petronas hantar akak kerja ke Sabah/Sarawak,I'll definitely visit SMSK again.Kirim salam kat kawan2 lain..

Byla:

True Byla.thanks for the wish and prayers.may Allah protect u and your family as well,inshaAllah..t care!

Yna:

haha,dah sibuk promote notts game daa...chaiyokkk korang!