Mesej Surah Yusuf

Fuhhh,my internet is back,alhamdulillah!!2,3 hari ini internet di Perkampungan Riverside Point asyik down je memanjang,dan menyebabkan banyak urusan duniawi kami tertangguh,hehe!!

Tergerak hati nak menulis entri ini setelah menghadiri circle yang dianjurkan oleh Islamic Society di Univ of Nottingham setiap minggu.Circle ini diconduct oleh Sister Fulla,seorang wanita Algeria yang amat saya kagumi dan hormati bukan hanya kerana ketinggian ilmunya dalam Islamic knowledge,tetapi Sister Fulla merupakan seorang yang sangat pandai mengupas ayat-ayat al-Quran dan bercerita tentang sesuatu dengan sangat detail.Honestly,she manages to sparks interest in me on how truthful and interesting this holy book is.Praise to Allah SWT the Almighty, kerana Dia yang berkuasa membukakan hati saya dan memberi saya peluang untuk beroleh ilmu dari Sister Fulla.



Semalam kami mengupas serba sedikit kisah prophet Joseph,or Nabi Yusuf 'alaihissalam.Sebelum ke circle,saya sebenarnya sudah membuat sedikit preparation yakni dengan membaca surah tersebut terlebih dahulu to revise and get the whole picture of the story.Malangnya saya tidak mendapat ilham,kenapa Allah SWT menurunkan Surah Yusuf kepada kita??I don't get it...saya tidak nampak its messages!Risau,memikirkan selama ini ada sahaja idea comes into my mind when I try to interprete any ayah from any surah.But this time,it seems the other way around..

"Sungguh,dalam (kisah) Yusuf dan saudaran-saudaranya terdapat tanda-tanda(kekuasaan Allah) bagi orang yang bertanya." (12:7)


Cuak!!Kenapa saya tidak nampak tanda-tanda tersebut??Ngeee..

But alhamdulillah,akhirnya saya mendapat sedikit pencerahan setelah menghadiri circle semalam.Mengikut Sister Fulla,al Quran ini dibahagikan mengikut segment dan theme yang tersendiri untuk dijadikan pengajaran kepada pembacanya.It's like a story book yang diindahkan dengan literature Arab yang tinggi dan mendalam maksudnya.According to Tafsir Ibn Kathir itu sendiri:


"The Arabic language is the most eloquent, plain, deep and expressive of the meanings that might arise in one's mind. Therefore, the most honorable Book, was revealed in the most honorable language, to the most honorable Prophet and Messenger , delivered by the most honorable angel, in the most honorable land on earth, and its revelation started during the most honorable month of the year, Ramadan. Therefore, the Qur'an is perfect in every respect."(12:2)

Sister Fullah further explains that the theme brought by Surah Yusuf is various trials yang diturunkan kepada Allah for the believers.I was..hurmmm,wowww,ok...I never thouught of that!!



Surah Yusuf ini juga diturunkan ketika zaman boikot di Mekah,in the year of Sorrow whereby Rasulullah SAW kehilangan 2 insan yang paling dikasihi dalam hidupnya yakni Saidatina Khadijah,isteri pertamanya dan juga bapa saudaranya,Abu Talib.Surah ini diturunkan bagi menguatkan semangat Rasulullah SAW dan umat Islam pada zaman tersebut.Diwahyukan Allah akan kisah Nabi Yusuf yang duji secara berterusan namun beliau tetap bersabar dan meletakkan setiap pergantungannya kepada Allah SWT.Nabi Yusuf bukan sahaja dianiaya oleh adik-beradiknya yang dengkikan perhubungan baiknya dengan bapanya,Nabi Ya'kub,malah dia turut diuji dengan perasaan takut apabila dijual dan dijadikan hamba ketika beliau masih kecil,sedih kerana terpaksa berjauhan dengan orang yang dikasihi(Prophet Jacob),being imprisoned,temptation through desire and many other trials.

Setelah diterangkan oleh Sister Fulla,I found that this surah can teach us a lot of things..and it somehow has a very close link to our life once u have understood its context clearly.Antara ibrah yang boleh diambil dan direnungkah bersama dari surah tersebut ialah:

  • Dialogues between adults and children are important.See verse 4-5,when Yusuf refers to Nabi Ya'kub when he has a problem.Pada zaman Nabi Yusuf ni,the people really believe in dreams and it is part of their culture..kerana itulah Allah SWT berikan mukjizat yang berupa ilmu mentafsirkan mimpi kepadanya.The same thing goes to Musa 'Alaihissalam,zamannya adalah zaman magic/ilmu hitam/sihir/ilusi optik or whatever u name it.Sebab itu dapat mukjizat tongkat jadi ular yang memakan ular-ular ahli sihir yang lain.Meanwhile,zaman Jesus adalah zaman yang mementingkan medication dan zaman Nabi Muhammad SAW,orang-orang pada zaman tersebut sangat mengagungkan poetry..maka diberikan Rasulullah al-Quran sebagai salah satu mukjizat agung untuk membantunya.The challenge to create satu surah semisal al Quran is still open until now,but definitely nobody succeed..


  • Sex education can be taught but must be presented in modest way.This shows that awareness of sex education is not totally neglected in Islam.Bermula dari ayat yang ke 23.I think almost everyone knows about kisah Nabi Yusuf digoda Zulaikha.But what shocks me out is that I overlooked perkataan Al-Abwab i.e. pintu-pintu dalam verse 23.Betapa dasyatnya Nabi Yusuf digoda sampaikan setiap pintu-pintu rumah itu ditutup bagi menghalang Nabi Yusuf melarikan diri.I don't know how does this would affect you guys,but his test affects me so much.If I were in his shoes,I would be completely scared,panicking...or maybe lose hope!(sigh)

  • Wouldn't it be so hurtful if your siblings pakat-pakat do something bad on you,sedangkan you are not at all guilty.Dan boleh pulak adik-beradik Nabi Yusuf ini berkompromi untuk membunuh Nabi Yusuf dan kemudian fikir can repent later.Dah misleading sangat konsep taubat mereka ni..Moreover,this supports lagu "Iman Mutiara" by Raihan,whereby Iman is not inherited..but you need to search for hidayah and practising Islam to build this Iman.Buktinya sudah jelas;Nabi Yusuf dan adik-beradiknya adalah keturunan Nabi Ya'kub,who is the son of Nabi Ishak,anaknya Nabi Ibrahim.Mereka dari keturunan yang baik-baik!But adik beradik Nabi Yusuf still backstep him kerana cemburukan kasih sayang ayah mereka yang tampak lebih kepada Nabi Yusuf.In conclusion,we are all human being and we'll go astray kalau terpedaya dengan tipu muslihat syaitan..Let's be careful and be more alert with every sin that we have committed yea??

Alamak...banyak pulak cakap.Walhal exam dah 12 May ni,hahaha!!Selamat berexam semua!!Jangan lupa,ujian Nabi Yusuf lagi hebat dan dahsyat compared dengan ujian yang kita hadapi sekarang.Jangan lemah semangat ye =)

Caucincau~

12 comments:

salam cik intan...

Rasullulah saw amat bersedih atas kematian bapa saudaranya Abu Talib dalam keadaan kafir. Sedih benar baginda.. Lantas Allah trunkan ayat ini untuk mnegur dan memujuk baginda. "Sesungguhnya kami tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi tapi Allah membri petunjuk kepada orang yang dikehndakinya dan Allah lebih mngetahui org2 yang mahu mnerima petunjuk... (Al Qasas:56)

sori mcm xkena plak komen ngan entrinya.. Saya suka entrinya sbb jujur... Xyah bunga2 sngat.. hehe.. truskan menulis!...

 

Salam Bro Adham

Jzkk for the additional information.To be frank,I'm not a bunga-type person,hehe!Tak reti la..

Probably sebab saya jenis lambat pickup sket kot,so wud just prefer being straight forward.But alhamdulillah,I like the way I am now,and hopefully I will always be honest not only to myself,but to God and other people as well,inshaAllah..

 

huhu..intannnnnnnnnnnn rindu entiiiiiiiiiiii...........thanks n jazakillah sb berkongsi..........intaaannnnnnnn..

rinduuuuuuuuuuuuuuu

~huhu dah nangis pon......~

 

Sofia..Sofia..

Janganla nangis k *hugs*

Yea,one of the reason I wrote this piece of article is because I promised you and Ezati to share any piece of info I acquired through the circle(hehe,sukela tu)

Anyway,study rajin-rajin ye.Meh kita sama-sama score exam kali ini k?Abis exam kalau sempat,inshaAllah Cik Intan ingat mau beronggeng ke Sheffield once more =P

ps:Saya rindu kamu dan kawan-kawan di Sheffield juga =)

 

intannnnnnnn....i misss uuuuuuu..datang sheffield eh nanti?..*wink***..jzk for the entry..

-ezati

 

intannnnnnnn....i misss uuuuuuu..datang sheffield eh nanti?..*wink***..jzk for the entry..

-ezati

 

sis nadia hehe datanglah,jap lagu yg enti letak b4 ni sape ye?heheh

 

hahhh,zati~

nak suh Intan mai Sheffield bolehje,tapi kena bawak Intan jalan2 [this time for real!lol] and belanja makan kat Wokmania,kui2!

to Sofya,

lagu tema blog Cik Intan yang ni and yang lepas are Turkish songs,by Can Atilla.Ramai cakap best lagu lepas,but the thing is Imeem.com dah jadikannya as 30 seconds sample.So,I changed the song la..Besides,nak exam nih kena bg dgr lagu yg naik semangat sket,takleh asyik sedih2 and meleleh jek,lol =P

If u or anybody wants the song,can msg me later.InshaAllah I'll send to u guys once I'm less occupied =)

 

Salam, entri yang menarik tentang Surah Yusuf. Adakah ini original research oleh Sister Fulla atau ada sumber seperti artikel atau buku yang menjadi rujukan?

Oh ya, salam perkenalan juga! :)

 

Salam,wahhh!baru sedar t reply lagi comment ni.

Saya kurang pasti sama ada ulasan Surah Yusuf ini adalah hasil original research oleh Sister Fulla atau ada sumber rujukan sperti artikel atau buku.Yang saya pasti,beliau menggunakan pelbagai tafsir al Quran,tidak tertakhluk kepada tafsir Ibn Kathir sahaja.[pernah tanya beliau,tapi nama tafsir tuh unfamiliar sangat to me,so t ingat].Tetapi beliau sendiri sangat fasih berbahasa Arab dan memahami maksudnya dengan sangat baik.

Sister Fulla kini sedang melanjutkan pengajian PHD di Universiti of Nottingham dalam bidang Agama Islam[kalau t silap].Sangat respct sama dia,huhu~

 

free trial dating sites [url=http://loveepicentre.com/]ebony singles dating[/url] legal dating age http://loveepicentre.com/ whoisjohngalt wyoming dating

 

lithium as health supplement [url=http://usadrugstoretoday.com/products/valtrex.htm]valtrex[/url] heart rate training zones chart http://usadrugstoretoday.com/products/furosemide.htm shoot the moon lyrics by norah jones http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-depresseur---anti-anxiety.htm
fed drug sentence to long [url=http://usadrugstoretoday.com/products/grifulvin-v.htm]grifulvin v[/url] medical marijuwana wa [url=http://usadrugstoretoday.com/products/viagra.htm]integrated health service management[/url]