Refreshing Life In Nottinghamshire



New Flat and New Roommates

Alhamdulillah,sebenarnya saya sudah tiba di Nottingham di penghujung summer pada 14 September yang lepas.Berteduh di rumah rakan-rakan sementara waktu atas kekangan tempat dan waktu.Tujuannya tidak lain dan tidak bukan adalah bagi memudahkan urusan sambutan pelajar baru di Nottingham ,disamping akan diberi meal percuma oleh empunya rumah sempena bulan Ramadhan yang mulia ini,hehe!Jazakillah yang tidak terhingga kepada yang berkenaan-Zaffan dan Anis Ucop.

Untuk final year ini,saya masih tinggal di hall Riverside Point berdekatan dengan Jubilee Campus.Hall yang di sebut-sebut ramai,sebagai hall termewah di Nottingham. Whateverla korang :P Disebabkan elaun saya tidak naik,maka sponsorku PETRONAS Maju Jaya masih sudi membayar accomodation pelajar tajaan mereka dengan menggunakan skim 60-40,yakni mereka menggunakan 40% daripada jumlah elaun kami bagi membayar kos penginapan di sini.Net allowance yang diperolehi ialah GBP 271.Ramai pelajar tajaan lain melahirkan perasaan terkejut mereka dengan jumlah elaun yang diberikan PETRONAS.Duit does matter,tetapi apa yang lebih penting adalah peluang yang diberikan untuk merasai nikmat dan cabaran belajar dan berdakwah di UK.Ewahhh~

Menariknya,tahun ini saya mendapat 3 orang flatmates baru-Kristie (Cyprus),Maria (Cyprus) dan Dharni(London).Ini bermaksud bahawa lebih ramai rakan/mangsa yang akan saya gunakan untuk mengasah bahasa Inggeris saya yang berkarat,haha!Mujurlah flatmates baruku langsung tidak memberi masalah :),syukur alhamdulillah~


The Arrival of The New Students

Kampung Nottingham sekali lagi diceriakan dengan wajah-wajah baru dari Malaysia.Segala puji bagi Allah kerana memberikan saya kekuatan dan kelapangan untuk menyambut dan membantu adik-adik yang baru sampai ini.Bermacam-macam aktiviti yang telah kami lakukan bersama-sama,dari iftar bersama-sama di Portland,membeli belah di carboot dan di bandar,sehinggalah terguling kepenatan di atas katil ,sambil menahan kedinginan suhu malam yang mampu mencecah bawah 10 degree Celcius (takdelah horror sangat lagi,tunggula masuk winter sket).

Sepanjang 2 minggu ini,tidak dapat dinafikan riak-riak kepenatan jelas terpancar di wajah saya dan rakan-rakan lain yang turut terlibat dalam menyambut pelajar baru dari Malaysia.Sakit urat mengangkat barangan,lenguh badan membawa mereka berjalan-jalan,tidak cukup tidur memikirkan bagaimana penyesuaian diri pelajar baru ini disini dan macam-macam lagi.Itu semua menjadi satu perkara biasa.Malah,ianya menjadi suatu nikmat dan pengalaman yang cukup manis untuk dikecapi,apabila difikirkan akan ganjaran yang bakal diberikan oleh Allah SWT atas segala usaha dan sedikit pengorbanan yang telah dilakukan.

Abayah bin Rifaah r.a mengkhabarkan bahawa beliau bertemu dengan Abu Abbas ketika Jumaat,Abu Abbas mendengar Rasulullah SAW bersabda:Barangsiapa berdebu kakinya kerana berjalan di jalan Allah,diharamkan baginya api neraka.(HR. Tirmidzhi)
Hadis ini cukup memberi semangat kepada saya supaya melihat syurga sebagai destinasi akhir kami.Malah,bukankah ada pepatah yang mengatakan bahawa "buat baik,dibalas baik."Setiap pelaburan dunia pasti akan ditimbang dan dinilai seadil-adilnya.Sungguh,Allah SWT tidak pernah dan tidak akan lupa setiap apa yang dikerjakan oleh hamba-hambaNya. Jadi,marilah kita buat baik beramai-ramai...jom bersihkan diri masing-masing dari diperhambakan oleh sebarang unsur jahiliyyah.

New Dreams and Goals

Banyak sungguh perkara yang bermain di minda..al maklumlah,dah rasmi bergelar sebagai pelajar tahun akhir di universiti.Barulah saya sedar bahawa saya tidak merencanakan hidup ini dengan cara yang sewajarnya.Semua pelan masa hadapan masih kabur,dan tidak diperhalusi dengan baik.Mungkin kerana masalah diri yang masih belum matang;tuan empunya badan masih belum mahu mengaku bahawa diri ini sudah dewasa,hahaha.Mungkin juga kerana saya takut untuk menghadapi masa depan yang penuh dengan sebarang kemungkinan.Ahhh,semuanya mungkin.Pelbagai alasan boleh dicipta jika itu yang saya mahukan.

Apa yang pasti,saya perlu merancang kembali pelan hidup yang saya inginkan.Pada masa yang sama,saya perlu memastikan bahawa segala amanah dan tanggungjawab sebagai seorang muslim,peranan seorang anak,dan seorang pelajar akan dilaksanakan dengan sebaiknya.Saya mahu berjaya dalam hidup by helping and educating myself and other people,dan menjadi insan yang boleh memberi manfaat kepada orang lain.Ada beberapa teman mengatakan bahawa sayani skema/sivik/nerd orangnya kerana inilah jawapan yang saya berikan kepada Petronas semasa perjumpaan one-to-one bersama K Rash i.e Petronas Student Advisor pada tahun lepas.Nevermind..skema pun skemalah ko intan,haha..Janji kamu jadi budak baik,dan tergolong sebagai orang yang baik dikalangan orang yang baik-baik di sisi Allah SWT.Redha Sang Pencipta Yang Maha Kuasa,itu lebih utama.

PS:Wahhhhh,nak jadi budak baikkkKK!(subjektifnya ayat ini..)





2 comments:

carboot sale! nak pergi jugak. haha best betul ada senior yang boleh tolong bawakkan. ingat lagi ada baju k.intan masa kat WOW haritu, 20p je ek? terkujat kami.

hehe..penat melayan freshies? Allah yubaarik fiik. insyaAllah, nov the 8th nnt ada lagi sorang budak nak menyusahkan akak kat sana. ngeh2 ;)

 

sebut pasal carboot,budak2 lelaki mana minatkan...akak yakin diorg tgh gelakkan akak masa akak promo carboot tuh.adusss,malunye..haha!

penat layan freshies,tapi sangat seronok and menghiburkan!takdela sunyi sangat hidup kat nottingham nih:)

PS:Aha,railcard and coachcard dah buat x?:D jangan lupa ok??nanti akak bawa kamu jumpa izreena,hana dan el sekali,inshaAllah..