Program X-Pose:Back To School



Minggu lepas,pening rasanya memikirkan cara untuk memenuhi permintaan Puan Asma,seorang guru dari unit kaunseling di sekolah menengah saya dahulu,SMSPP/SCIPP.Beliau menelefon saya dan meminta untuk menganjurkan sebuah program bagi menggantikan wakil JPA dan MARA yang tdak dapat hadir memenuhi jemputan sekolah.Bermula dari detik tersebut,terhasillah Program X-Pose!!(yakin je saya letak nama ni) .Basically,program X-Pose bertujuan untuk mendedahkan para pelajar tentang tips and tricks dalam menghadapi temuduga berdasarkan pengalaman fasilitator, disamping memberi serba sedikit informasi tentang scholarship yang terdapat di Malaysia.

Sejujurnya,tugasan ini merupakan suatu cabaran yang sungguh menarik.Saya hanya mempunyai 2/3 hari untuk menyelesaikan segala persediaan,dan buat pertama kali dalam seumur hidup,saya perlu merangka dan menyusun modul untuk suatu program yang formal.Barulah saya sedar,selama ini saya hanya bekerja menjadi seorang kuli yang berjaya,hahaha~Saya juga perlu mencari bahan modul,membuat persembahan slide ,dan yang paling penting,membentuk pasukan yang sanggup berkorban masa dan keringat untuk melaksanakan program ini.Mujur,Allah SWT menghadiahkan 3 orang sahabat@adik@personal assistant yang comel,baik hati,dan selalu bersama saya tatkala saya memerlukan bantuan mereka.Dayana,Amni,and Atiqah...you guys are awesome!

Other facts about the activity:

  • Atiqah tidak dapat hadir ke program,tetapi beliau menawarkan diri untuk membuat slide untuk tips dan tricks' presentation.
  • Saudara Usop memberi buah fikirannya untuk perangkaan modul.Jzkk Usop!Walaupun berada di Eire pada ketika itu dan sibuk dengan urusan lain,beliau masih sempat memberi semangat kepada Cik Intan.
  • Dayana,Amni,Atiqah,and Usop...they are or not Scippian's alumni(I wish they were)
  • SCIPP is an all-girls-school,whalla~ =D
  • The students don't want to take a break during the activity,ehem ehem...I'm taking it as a good sign,hehehe...syabas anak muda!!



My dearest ALUMNI SCIPP,

Kalian semua perlu bergerak jua....pihak sekolah tidak boleh bergantung harap kepada 'orang-orang luar' buat selama-lamanya untuk membantu mereka.Walhal saya yakin ramai dikalangan ALUMNI mempunyai potensi dan kebolehan yang boleh diterjemahkan kepada praktikaliti,dan menjadi manfaat serta kebanggaan sekolah secara amnya.Please don't make excuses that you can't do something for the school,or lagi sadis,you are nothing to the school.Ini akan hanya maenyebabkan Cik Intan mahu meng'kame hame ha' anda sahaja. Even with small contribution,you'll bring hope and smile to people.Maka,marilah kita mengejar pahala bersama-sama untuk pelaburan di akhirat kelak.Mahu tak???Ehe..

Especially to my batch,Scippians 9903,saya yakin kita semua mempunyai kekangan,kelebihan dan kekurangan masing-masing.That's why we have to work in team because we complement one another.Huihhh,penting dowh hidup dalam jemaah~So,my hope is that along this one year before I graduate from Nottingham University,I'll be able to gather my batch-Scippianz 9903,build a community group with proper management team(hopefully),and find ways to keep in touch with everyone and make contribution to the school.Mungkin sedikit sukar,namun apa salahnya kita mencuba...If anybody happen to read this and have interest in joining the team,please,do contact me yea?Jzkk.

ImKoyube selalu berkata:

"Jangan Takut Untuk Bermimpi.."

and as simple as that,I believe him,I have confidence in myself,and I have faith in everyone else as well.I'm inspired~




2 comments:

salam

Biasala org penting :)

Bkn snang nk ckp kat dpn khlayak kan.. Mula2 msti mnggigil.. Biarpun, dpn bdk2 15tahun. hehe..

Ustaz saya ckp, besanya org yg mnggigil ni orgnya ikhlas.. Menggigil sbb takut apa yg disampaikan akn si soal Allah nanti.. :)

As saff : 2,3

Kuli yg bjaya yea.. haha.. Kat kuis YDP MPP ialah khadam=kuli.

 

Wslm

1.Each and everyone of us are important and should feel that way.

2.Menggigil=ikhlas??Tapi kalau itu sebabnya,rasanya saya t perlu pertikaikan statement tersebut,tapi kena berusaha lebih gigih coz I dun think I have reach that level..mengaku sahajalah intan,adehhh~

3.Entah apala saya dok cakap kat diorg aritu,terasa cam so unprepared..hopefully diorang boleh hadam bebaik,ameen~