Fakta Menarik Tentang Ryanair

Alhamdulillah,coursework pertama [Career Management and Development] sudah hampir siap.Hanya tinggal final touch up sahaja.Saya fikir elok sahaja jika diteruskan dengan coursework kedua [Strategic Management II],kerana masa untuk menyiapkannya semakin suntuk.Jika untuk CDM,saya membedah siasat tentang diskriminasi yang berlaku ditempat kerja antara ahli akademik lelaki dan perempuan di higher education Malaysia,untuk coursework kedua ini pula saya perlu menyiasat tentang strategi yang digunakan oleh sebuah organisasi yang dipilih oleh saya,yakni Ryanair Plc.Syarikat ini merupakan sebuah syarikat penerbangan 'tambang murah' ie Low Cost Carrier yang amat popular di serantau UK dan Europe.Boleh rujuk websitenya di sini:www.ryanair.com



Memandangkan saya sudah menjalankan beberapa siri of research tentang Ryanair Plc sebelum ini,maka rasanya tidak salah untuk saya berkongsi beberapa info menarik untuk para peminat Ryanair atau LCC yang lain.

1.Lagu Tema dan Maskot Ryanair Pujaan Ramai





2.Recent Expose on Ryanair-must watch ok?!!



Sejujurnya,sebagai seorang customer Ryanair,dan juga pelajar jurusan business and management,saya merasa tawar hati untuk memberi sokongan kepada perniagaan mereka setelah mengetahui dan memahami kebanyakan taktik licik yang digunakan oleh Ryanair untuk memaksimakan profit mereka.They are indeed very brilliant in one aspect,tapi jika dilihat dalam konteks yang lebih meluas,masih banyak kelemahan dan lompang-lompang yang perlu di perbaiki.

You cannot rate the success of the company only by looking at the figures of its profit in the annual report.If a company only thinks about profit,and compromising their ethics and other's safety in running the business,I personally don't think it is a good company [ps:I made this judgement based on the imperfect/incomplete info that I have with me currently].Furthermore,they keep passing the cost to the customers to gain more and more revenue.Saya tidak ada masalah dengan profit maximizing company,tetapi pada hemat saya yang agak innocent dalam bab business ini,strategi-strategi yang digunakan mereka sudah agak keterlaluan.For example:
  1. considering charging passengers for using toilet while flying-Reason:Kuranglah workers untuk cuci tandas sebab their turnaround is once in every 25 minutes (landing setiap 25 minit)
  2. suggesting that overweight customers should be charged more for their tickets
  3. overpriced food and drinks
  4. £2 "corkage" fee for passengers who bring their own food [masih dalam pertimbangan]
  5. a £3 charge to smoke in a converted toilet[masih juga dalam pertimbangan]
  6. launches in flight mobile calling.Passengers will be charged up to GBP 3 perminute for a call,around 40p for text messaging and up to GBP2 for emails.
  7. remove airport check in desk-Reason:tidak perlu hire pekerja untuk menjaga kaunter.Again jimat kos mereka!Namun,jikalau anda menggunakan service check in airport,they will charge you GBP 10 per one way.
  8. baggage charges yang mahal-GBP 15 per one way
  9. and many more.Anda boleh fikir dan lakukan research sendiri.Boleh juga cek advertisement mereka yang penuh kontroversi jika mahu..[Pada tanggal 9 April 2008,telah diumumkan bahawa 9 advert Ryanair telah di banned dalam masa 2 tahun]

As a result,they earn approximately GBP650 million per year for the extra charges!Phew,that's a lot my friends~

I wonder now,what are Ryanair's next strategy to increase their annual profit and sustaining their position as market leader after this.And how will the other short haul flight's company like Easyjet,and BMibaby will react to Ryanair's low cost strategy.Price War?Monopoly on certain routes?Oh well,..this should be interesting!!

Saya mungkin kelihatan jahat,seolah-olah mahu memburuk-burukkan imej Ryanair kepada anda semua.Tetapi saya percaya bahawa sebagai seorang pengguna yang bijak dan rasional,anda mempunyai hak untuk tahu tentang kebenaran ini dan anda berhak untuk membuat pilihan sendiri setelah mengetahui kebenaran tersebut.

Saya akhiri entri ini dengan sebuah video berkenaan Ryanair yang kelakar.Dan saya juga memohon kawan-kawan untuk mendoakan saya agar berjaya menyiapkan coursework ini in time.Ameen!





Oh,sebelum terlupa!They also call blogger as lunatic too!Click here.Agak-agaknya saya pun akan diserang pro-Ryanair selepas ini..Habislah kamu Intan Nadia,lol..


8 comments:

OMG kak intan!!! that is soooo scary...ape die ingat nyawa org ni xde harga ke..ish ish.. =(

 

itulah...susahnya bila manusia hanya memikirkan keuntungan semata-mata,and put the business ethics aside..

nanti,cikgu dijah berusahalah bersungguh-sungguh untuk menerapkan etika dan akhlak yang baik kepada murid-murid ye :D

 

salam..btul2..takut la pulak nk nek ryanair..tp tu yg murah..mcm mngadaikan nyawa..agak2 kualiti air asia cmne plak ek?

 

salam wbt..hehe,survey2 semua airline lain dulu and compare before buat any decision.jangan lupa kira kos yang dia kenakan untuk baggage handling,check in online/airport,and debit/crdt card charges sama.I haven't investigate easyjet and bmibaby,but so far,saya asyik dapat cerita yang kurang best tentang Ryanair,not LCC lain.

Pasal airasia,haritu akak ada baca-baca sikit journals through athens,tapi dah lupala,lol.But I remember the article claims that Tony Fernandes is such a respectful person compared to Michael O'Leary(Chief Director of Ryanair Holdings Plc).Dia ada buat rotation for every month ke 3 months(x ingat) untuk lakukan kerja2 orang bawahan beliau such as clerical work,etc.so hopefully their management OK,dan service diorang pun harapnya mengutamakan customer lebih2 lagi airasia tak face fierce competition like LCC in Europe.

Wallahualam..

 

thanks for sharing... memang tension jugak sebab dulu boleh je travel dengan harga 5 pounds, sekarang tak kurang 30 at least...sedey :'(

 

faham2...kalau nak berjalan2 sekarang,memang kena jimat and plan betul2.sabar ajela ye batu..

i think the best technic untuk berjimat is :

1.to regularly check for the ticket's price(kalau sanggup tunggu n take risk,amik bila dia offer GBP1 per one way)
2.travel during weekdays
3.bring only hand luggage
4.use online check in(dengar2 non European dah boleh pakai online check in skrg,i'm still not sure about this though)

I'm not sure about booking thru the phone,kena charge jugak ke x debit/crdt card,but sekarang diorang nak buat fully online booking service/self service.

you may think it's bagus because kurang sikit hassle,but on the contrary they are actually gaining benefit from this..hoho.

and sadly,due to their decision to remove the airport check in,etc...many yang tengah menganggur sekarang,including those yang supposedly jaga desk and those yang bekerja bahagian baggage handling(usually outsource from other company).

 

masuk tandas pun kena bayar??? MELAMPAU NIH!!!!!

kena boycott ramai-ramai! kalau tak, Air Asia will do the same thing nanti.

 

"The low-cost airline was looking at the possibility of installing a coin slot on the lavatory door.."

kalau dia buat limit masa lagi kesian,lol..

anyway,diorang belum buat lagi ye,benda ni masih dalam perbincangan..