'Lompat-Melompat' dan 'Jahil Bahasa Istana'

Hati bagai diruntun,setiap kali menonton video ini.[credit to Usop]



Begitu juga dengan video ini.How can someone become so calm,walaupun dihina,dimaki,dicela gila talak,gila kuasa dan maruahnya diinjak-injak?I'm totally amazed and impressed!![Credit to anis ucop for the video]



Semalam,saya sempat membaca beberapa blog dan artikel lagi.(baca:banyak blog dan artikel.Perkataan 'beberapa' hanya untuk membuatkan diri tak bersalah sebab semalam banyak menghadap komputer dari menghadap buku pelajaran dan membuat kerja sekolah,ehe..).Sampai naik tepu juga otakni rasanya.Tertarik dengan ulasan Ustaz Hasrizal,Ustaz Zaharuddin Abd Rahman dan Ustaz Nasrddin Hassan At-Tantawi berkenaan kemelut politik di Perak.

Ustaz Hasrizal:Perak:Ibrah Sulaiman dan Wasiat Uthman
UZAR:Apakah Hukum Lompat Parti dan Double Standard Berkenaanya?
Ustaz Nasrudin Tantawi:Lompat Spring

Menambah lagi pengetahuan dengan membaca blog Jed Yoong,yang akhirnya membawa saya kepada blog Mohamed Hanipa Maidin ie Peguam Pas berkenaan tuduhan derhaka yang dilemparkan kepada Ir Nizar.It's very informative,as I learned something new about Bahasa Istana.Haha..vocab Bahasa Melayu saya lebih kurang sama sahaja agaknya dengan editor mainstream media meskipun they cover the palace more often compared to me; especially during the awards giving ceremony .

Semasa krisis tersebut juga media-media massa tajaan Umno membangkitkan kembali krisis beberapa orang Sultan dan Menteri Besar Umno seperti yang berlaku di Perak pada tahun 1997 ( Tan Sri Ghazali Jawi yang enggan meletak jawatan apabila diperintah oleh Sultan Perak pada masa itu yang mengakibatkan Sultan enggan bercukur jambang sehingga Menteri Besar tersebut meletakkan jawatan ) dan di Pahang pada tahun 1979 ( Datuk Rahim Abu Bakar ) .

[...]

Bersandarkan bukti-bukti di atas kini sipenderhaka Umno yang sama dengan tanpa segan silu menuduh Nizar pula sebagai penderhaka. Ya, memang benar Nizar mengakui telah “menyembah sembah derhaka” semasa beliau diminta oleh Yang Mulia Tuanku Sultan untuk mengundur diri daripada jawatan Menteri Besar Perak. Apabila seseorang tidak bersetuju dengan titah sultan menjadi adat dan bahasa istana seseorang akan menyatakan “hamba memohon untuk menyembah sembah derhaka” . “Sembah derhaka” bermaksud tidak bersetuju dalam bahasa rakyat. Di dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja Menteri-Menteri Besar saya difahamkan dipanggil “hamba tua” . Ini bahasa istana nak buat macam mana .

Malangnya Umno yang jahil dengan bahasa istana menganggap nizar sebagai derhaka apabila memohon “menyembah sembah derhaka” . Naif dan ceteknya pemikiran Umno.


Sumber:

Jed Yoong:UMNO'Juara Menderhaka','Jahil Dengan Bahasa Istana'
PR Leaders Dato'ship Should Be Revoked For Blatant Derhaka and Ingkar
Peguam Pas:Penderhaka Tuduh Nizar Penderhaka

3 comments:

I think Nizar is doing good.If he is someone yg gila kuasa obviously he will behaving like Cacing Kepanasan.

Plus, ikut perlembagaan and laws its on his side.

How to push SPR to conduct pilihanraya kecil?

 

Salam

ktenangan Hj nizar dlm hadapi bnda nila hasil trbiyah Islam.. bjuang bkn sbb gila kuasa tp kuasa yang ada amanah Allah yang perlu dijaga utk prjuangan mnegak agamaNYA..

umno????

engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah -al hasyr 59:14

 

Iman:

I agree.

How to push SPR to conduct pilihanraya kecil?Hurmmm...dengan pengetahuan yang cetekni,so far,I can only think of :

1.desakan yang berterusan dengan menghantar pandangan kepada various local newspaper.

2.Join demo to show rakyat's disagreement.Bear in mind,demo should only be the last resort kalau cara-cara yang lain semua tak menjadi.

I have to say that things would be different ie muuuuuuuuch easier if we have the power over SPR and able control the media.

Berita terbaru,Harakah and Suara Keadilan newsletter were seized without any reason.So uncool la~

kawansejalan:

I salute and support Nizar.